Spanska C3

30 hp

Kursplan, Grundnivå, 5SP015

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
5SP015
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Spanska G2E
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 18 december 2018
Ansvarig institution
Institutionen för moderna språk

Allmänt

Kursen ges inom Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan.

Behörighetskrav

Spanska A eller A3 och minst 22,5 hp från Spanska B3

Mål

Utbildningen syftar till att ge säker språkfärdighet i tal och skrift, fördjupade kunskaper inom de områden som tidigare studerats, breddning av kunskaperna till ytterligare områden samt förmåga att göra en självständig undersökning av ett begränsat ämne.

Efter avslutad kurs ska studenten:

  • i tal och skrift kunna uttrycka sig varierat och anpassat till situation och mottagare
  • ytterligare ha utvecklat sin förmåga att analysera språkligt material
  • ha förvärvat tillräckliga teoretiska insikter i spansk språkvetenskap för att kunna analysera språkligt material
  • i ett examensarbete ha visat att han/hon behärskar ett vetenskapligt arbetssätt (problemformulering, litteratursökning, materialinsamling, analys och disposition av materialet samt bibliografisk sammanställning av källor).

Kursen består av tre delkurser med följande förväntade studieresultat:

Delkurs 1. Skriftlig språkfärdighet (7,5 hp)

Efter avslutad kurs ska studenten:

  • behärska textuella, grammatiska och lexikala särdrag hos spanska texter på en högre stilnivå, i synnerhet vetenskapliga och populärvetenskapliga texter
  • väl behärska mer komplexa strukturer i spanskan
  • kunna översätta svensk text till idiomatisk spanska
  • vara mycket väl förtrogen med skillnader och likheter mellan svenskt och spanskt språkbruk.

Delkurs 2. Språkvetenskap I (7,5 hp)

Efter avslutad kurs ska studenten:

  • redogöra för några av den moderna språkvetenskapens centrala teorie
  • använda vissa språkvetenskapliga begrepp och metoder för att analysera språkligt material.

Delkurs 3. Självständigt arbete (15 hp)

Efter avslutad kurs ska studenten:

  • kunna självständigt genomföra en undersökning inom språk- eller litteraturvetenskap
  • kunna formulera relevanta frågeställningar och problem
  • kunna samla in, ordna och analysera ett empiriskt material
  • kunna söka och bibliografiskt sammanställa och korrekt referera till primär- och sekundärlitteratur
  • kunna på vårdad spanska skriftligt presentera den genomförda undersökningen
  • kunna försvara det egna arbetet och opponera på andras arbeten.

Innehåll

Kursen består av de tre delkurser.

Delkurs 1. Skriftlig språkfärdighet (7,5 hp)

Särskilda textuella, strukturella och lexikala drag hos texter av vetenskaplig och populärvetenskaplig karaktär analyseras. Kursen betonar särskilt mediering mellan svenska och spanska texter.

Delkurs 2. Språkvetenskap I (7,5 hp)

Språkvetenskapens mål och metoder. Genomgång av några av den moderna språkvetenskapens centrala teorier. Tillämpning av språkvetenskapliga begrepp och metoder på språkligt material. I delkursen ingår arbete med språkkorpora.

Delkurs 3. Självständigt arbete (15 hp)

Ett självständigt arbete inom språk- eller litteraturvetenskap redovisas normalt i form av en uppsats ca 20 sidor på vårdad spanska. Uppsatsen ska visa att den studerande behärskar ett vetenskapligt arbetssätt: problemformulering, litteratursökning, materialinsamling, analys och disposition av materialet samt bibliografisk sammanställning av källor. Ämnesval görs i samråd med handledaren, som utses i särskild ordning. Som avslutning ska den studerande försvara sitt självständiga arbete vid ett seminarium. Inom delkursen ska den studerande även opponera på en annan students framlagda självständiga arbete.

Undervisning

Delkurs 1.

Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier

Delkurs 2.

Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier

Delkurs 3.

Undervisning ges i form av seminarier och enskild handledning.

Examination

Delkurs 1. Skriftlig examination

Delkurs 2. Skriftlig examination.

Delkurs 3. Skriftlig och muntlig examination. Betyget baseras på såväl examensarbetets kvalitet som på graden av självständighet under arbetet.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

För att erhålla betyget Väl godkänd på hela kursen krävs att detta betyg erhållits på minst 22,5 hp.

Övriga föreskrifter

Uppsatsen räknas endast som självständigt arbete i ämneslärarexamen.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin