Trender i global hälsa
Kursplan, Grundnivå, 3FV147
Kursen är avvecklad.
- Kod
- 3FV147
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Folkhälsovetenskap G2F, Vårdvetenskap G2F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G)
- Fastställd av
- Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå vid medicinska fakulteten, 12 december 2017
- Ansvarig institution
- Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap
Behörighetskrav
120 hp
Mål
Kursens mål är att skapa förståelse för trender i global hälsa sedda i relation till kulturella och socioekonomiska miljöer, nationella och internationella perspektiv, multidisciplinära ansatser samt tillgång till hälsovård. Det kommer att uppnås genom att teori och praktik integreras samt genom att den studerande ges möjlighet att på platsen få erfarenhet av hälsovårdssystem i olika delar av världen. Kursen ges på engelska.
Efter att ha avslutat kursen skall studenterna
• ha kunskaper om trender i global hälsa
• ha kunskaper om hälsa och genus
• förstå hälsa relaterad till kulturella och socioekonomiska faktorer
• ha nationella och internationella perspektiv på hälsa och livsstil
• ha kunskap om hälsovårdssystem i olika länder
• kunna tillämpa kunskaper från teori och praktik för att genomföra forskningsstudier relaterade till hälsa
Innehåll
- Trender i global hälsa
- Livsstilar
- Hälsa och genus
- Kulturella och socioekonomiska miljöer relaterade till hälsa
- Hälsoproblem i samhället
- Yrkes- och miljöhälsoproblem
- Främjande av hälsa
- Förebyggande av ohälsa
- Förvaltning i hälsovårdssystem
- Forskningsmetodik inom hälsa
Undervisning
Kursen genomförs under fem veckor. De första tre veckorna av kursen genomförs i klassrum och ska ge grundläggande kunskaper om trender i global hälsa. De sista två veckorna ägnas åt praktik och uppgifter som kan utföras individuellt på hälsovårdscentraler, sjukhus etc. i Sverige eller utomlands. Speciellt kommer studenterna uppmuntras att besöka sådana länder, t.ex. i Europa och Asien, där institutionen har väletablerade kontakter. Kostnader för resor och husrum måste studenterna svara för själva.
Undervisningen omfattar föreläsningar, seminarier och handledning av individuellt arbete och grupparbete.
Examination
Examinationen baseras på skriftliga uppgifter rörande vetenskapliga artiklar, individuellt arbete, grupparbete och deltagande i seminarier.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.