Lärande och utveckling, ämneslärare
Kursplan, Grundnivå, 4PE171
- Kod
- 4PE171
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Didaktik G2F, Pedagogik G2F, Utbildningsvetenskap G2F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 18 maj 2018
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen ges inom Kompletterande lärarutbildning, 90 hp.
Behörighetskrav
Samma som för Kompletterande lärarutbildning, 90 hp
Mål
Kursen ger grundläggande kunskaper i olika teoribildningar om lärande och utveckling. Teorierna problematiseras och sätts i relation till, för ämneslärare, konkreta undervisningssituationer. Kursen behandlar även specialpedagogiska perspektiv.
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- beskriva och jämföra olika teorier om lärande och utveckling samt deras implikationer för utbildning och undervisning
- använda didaktiska begrepp och teorier i reflektion över, och i enkel analys av, konkreta undervisningssituationer
- beskriva ungas förutsättningar och villkor i relation till frågor om beteendets, kognitionens och språkets betydelse för lärande och utveckling
- beskriva ungas förutsättningar och villkor för lärande och utveckling med hjälp av begreppen kön/genus, etnicitet och klass
- beskriva ungas förutsättningar och villkor för lärande och utveckling ur ett specialpedagogiskt perspektiv.
Innehåll
- Teoribildningar om lärande och utveckling och hur de använts och utvecklats över tid inom forskning och utbildning
- Perspektiv på lärande och utveckling och hur de kan påverka utformningen och resultatet av undervisning
- Perspektiv på beteende, kognition och språk i relation till lärande och utveckling
- Flerspråkighet, kultur och mångfald
- Ungas förutsättningar och villkor för lärande och utveckling i relation till kön/genus, etnicitet och klass
- Lärande och utveckling i ett specialpedagogiskt perspektiv
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, workshops och litteraturstudier. Seminarierna är obligatoriska och förutsätter aktivt deltagande.
Examination
Muntlig och skriftlig examination.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.