Estetiskt lärande i förskolan
Kursplan, Grundnivå, 4PE028
- Kod
- 4PE028
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Didaktik G1F, Utbildningsvetenskap GXX
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 18 maj 2018
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen ges inom Förskollärarprogrammet.
Behörighetskrav
15 hp inom Förskollärarprogrammet inklusive Lärande och utveckling.
Mål
Kursens syfte är att studenten ska utveckla insikt i estetiska lärprocesser och genom lärande i helheter utveckla didaktiska och metodiska färdigheter i relation till barns lärande och kommunikation, i och genom uttrycksformerna bild, pedagogiskt drama samt musik.
Efter genomgången kurs ska studenten kunna
- använda bildspråkliga uttrycksformer som verktyg för lärande och kommunikation
- använda pedagogiskt drama som verktyg för lärande och kommunikation
- använda musik, sång och rörelse som verktyg för lärande och kommunikation
- redogöra för och motivera didaktiska och metodiska val inom estetiska uttrycksformer i relation till barns lärande och utveckling.
Innehåll
Kursen består av tre delkurser.
Estetiskt lärande bild, 5 hp:
- Bilden som språk: bildspråkliga uttryck och bildanalys
- Två- och tredimensionell gestaltning med olika bildtekniker och verktyg, även digitala
- Förskollärarens roll i bildverksamhet
- Lärande i och genom kreativa och kommunikativa processer
Estetiskt lärande drama, 5 hp:
- Drama, improvisation och gestaltning
- Pedagogiskt drama och barns sociala utveckling
- Förskollärarens roll i dramaverksamhet
- Lärande i och genom kreativa och kommunikativa processer
Estetiskt lärande musik, 5 hp:
- Röst, spel och repertoar
- Musiken i lärande i förskolan
- Förskollärarens roll i musikverksamhet
- Lärande i och genom kreativa och kommunikativa processer
Undervisning
Undervisningen genomförs i form av föreläsningar och obligatoriska seminarier och workshops.
Examination
Examination sker i muntliga, skriftliga, visuella och gestaltande former.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.
Litteraturlista
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2021
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2019
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2019
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2016, version 2
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2016, version 1
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2016
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2014
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2014
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2013
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2013
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2012
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2012