Ledarskap, grundlärare 4-6
Kursplan, Grundnivå, 4PE197
- Kod
- 4PE197
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Didaktik G1N, Pedagogik G1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 18 maj 2018
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen ingår i den utbildningsvetenskapliga kärnan och ges inom grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6.
Behörighetskrav
Lärande och utveckling (grundlärarprogrammet 4-6), Svenska I (grundlärarprogrammet 4-6)
Mål
Syftet med kursen är att studenten ska få kunskap och förmåga att leda undervisning och annan verksamhet i rollen som grundlärare med inriktning mot årskurs 4-6. Studenten ska även ges förmåga att förebygga konflikter, kränkande behandling och diskriminering. I kursen förankras teorier om ledning av läroprocesser, gruppdynamik, sociala relationer, konflikthantering och ledarskap i konkreta undervisningssituationer.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- självständigt och tillsammans med andra planera, genomföra, utvärdera och utveckla undervisning med fokus på ledarskap och lärande
- redogöra för hur samspelet i elevgruppen samt mellan elever och lärare påverkar lärandesituationen och hur lärare kan skapa förutsättningar för lärande
- redogöra för hur läraren kan förebygga och motverka diskriminering, trakasserier och annan kränkande behandling
- redogöra för lärares rättigheter och skyldigheter i juridiska frågor samt lärares yrkesetiska principer
- i ledarskapsrelaterade sammanhang formulera sig korrekt och ändamålsenligt, på svenska, i tal och skrift.
Innehåll
Följande tas upp i kursen:
- Att planera framgångsrik undervisning
- Förutsättningar och framgångsfaktorer för lärande
- Ledarskapets roll i arbetet med skolans värdegrund samt jämställdhets- och jämlikhetsperspektivet i undervisningen
- Etik och juridik i läraryrket
- Muntlig, skriftlig och icke-verbal kommunikation i ledarskapssammanhang
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och workshops. Seminarier och workshops är obligatoriska och förutsätter aktivt deltagande.
Examination
Kursen examineras muntligt och skriftligt, exempelvis genom skriftlig salstentamen och muntlig individuell prestation.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.