Logopedens yrkesroll

21 hp

Kursplan, Grundnivå, 3LG114

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
3LG114
Utbildningsnivå
Grundnivå
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G)
Fastställd av
Programkommittén för logopedprogrammet, 31 maj 2018
Ansvarig institution
Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

Behörighetskrav

Till första terminens delkurs ska studenten vara antagen till logopedprogrammet. Programmets uppläggning bygger på progression och att kurserna läses i turordning enligt studieplan.

Mål

Kursen pågår under logopedprogrammets alla terminer, varje termin utgör en delkurs. Delkurserna heter LY1-LY8 (Logopedens Yrkesroll). När en delkurs har avslutats får godkänd student delkursens poäng registrerad. Kursen som helhet avslutas termin åtta.

Kursen innehåller huvudsakligen sju ämnesområden. Dessa ämnesområden återkommer många gånger under kursen för att främja progression och stimulera lärande. Under rubriken ”övriga föreskrifter” (längst ner i kursplanen) finns en beskrivning av varje ämnesområde. I tabellen visas i vilka delkurser som de sju ämnesområdena tas upp.

  1. Samtalsmetodik (4 hp)
  2. Kliniska seminarier och auskultationer (4 hp)
  3. Internationell logopedi inklusive hållbar utveckling(4 hp)
  4. Juridik och etik (3 hp)
  5. Barnobservationer (2 hp)
  6. Introduktion till logopedyrket (1.5 hp)
  7. Vetenskapsmetodik och evidensbaserad medicin (2.5 hp)

Delkurs/ Högskole- Ämnesområdenas terminsfördelning

termin poäng 1 2 3 4 5 6 7

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

LY 1 3,0 X X X X

LY 2 1,5 X X X

LY 3 1,5 X X X X

LY 4 3,0 X X X X X

LY 5 1,5 X X X X

LY 6 3,0 X X X X X

LY 7 3,0 X X X X X X

LY 8 4,5 X X X

Innehåll

LY 1, 3 hp

Mål

Efter kursen ska studenterna:

  • ha kännedom om logopedin som professionsämne och akademiskt ämne samt dess koppling till neurovetenskap.
  • visa förmåga till skriftlig och muntlig framställning samt till att diskutera i grupp.
  • känna till vad som definierar och skiljer kvantitativ och kvalitativ forskningsmetodik.
  • kunna redogöra för grundläggande begrepp inom vetenskapsteori och vetenskapsmetodik.
  • ha viss kännedom om bibliotekets service och vetenskaplig litteratursökning.
  • ha en grundläggande förståelse för sekretesslagens intentioner.

Innehåll

  • Introduktion till logopedyrket med hjälp av auskultation och föreläsningar kring olika logopediska fält och neurovetenskap. Studenten diskuterar logopedyrket utifrån auskultationer och film.
  • Under delkursen ges även en introduktion till sekretessbestämmelserna, bibliotekskunskap och studieteknik.
  • Halva kursen ägnas åt vetenskapsmetodik, Vid ett examinerande seminarium genomför studenterna en kritisk granskning av två vetenskapliga artiklar varav en kvalitativ och en kvantitativ. Vetenskapliga basbegrepp och de vanligaste vetenskapliga metoderna tenteras. Vetenskapsmetodiken samläses delvis med fysioterapeutstudenter.

Följande strimmor ingår:

Vetenskaplig introduktion och bibliotekskunskap

Kliniska seminarier och auskultationer

Juridik och etik

Introduktion till logopedyrket

LY 2, 1,5 hp

Mål

Efter kursen ska studenterna kunna:

  • kunna identifiera logopedi som professionsämne samt ha viss orientering om medicinhistoria.
  • kunna redogöra för hur individens kommunikationsförmåga är en integrerad del av individens personlighet och sociala situation.
  • reflektera över sina egna känslor och attityder inför kommunikationssvårigheter.
  • ha kunskap om casemetodik som undervisningsform
  • ha kunskap om aktivt lyssnande och förmåga att reflektera kring faktorer som främjar respektive hämmar god kommunikation..
  • ha tillämpat grundläggande samtalstekniker i fiktiva samtal.
  • fått ökad insikt i det egna lärandet genom aktivt användande av Uppsala Universitets pedagogiska program samt appar för studieteknik och anteckningshjälp
  • visa förmåga till skriftlig och muntlig framställning samt till att diskutera i grupp.
  • kunna observera, analysera och reflektera kring barns typiska utveckling vid 1 års ålder inom språk, tal och oralmotorik.

Innehåll

  • Introduktionen till logopedyrket fortsätter, denna termin utifrån patient- och anhörigperspektiv för att belysa hur det är att leva med olika logopediska diagnoser. Detta gör studenten bland annat genom en intervju med en yrkesverksam logoped samt genom att skriva en populärvetenskaplig text. Inför skrivuppgifter får studenten en förläsning kring skriftlig (och även muntlig) framställning.
  • Casemetodik och peer learning som undervisningsformer introduceras. Ett mindre logopediskt case diskuteras utifrån olika synvinklar om hur situationen kan tolkas och hanteras. Peer learning används med kamratåterkoppling vid den ovan nämnda skrivuppgiften.
  • Inom samtalsmetodik övar och reflekterar studenten över grunder i aktivt lyssnande. Studenten utvecklar också sin självkännedom genom att reflektera över hur samtalsfärdigheter påverkar samspelet med andra.
  • I kursen ingår ett studiebesök på Medicinhistoriska museet i Uppsala.
  • I en grupplaboration får studenterna prova att använda appar, ursprungligen tänkta för personer med dyslexi, för studieteknik och anteckningshjälp under föreläsningar
  • Uppsalas pedagogiska program diskuteras interaktivt med syfte att påverka studenterna till ett ökat ansvar för sin utbildning och studieteknik.
  • Studenterna följer barns utveckling under åldrarna 0,5-4 år genom att varje termin observera barn utifrån olika teman inom kommunikation, språk, tal, oralmotorik och ätande (observationen vid 0,5 år utförs inom kursen utvecklingspsykologi). Barnen filmas vid hembesök varefter materialet redigeras, analyseras och sedan diskuteras i seminarieform. Till diskussionerna inbjuds även andra professioner till exempel lingvist och fysioterapeut för att få många infallsvinklar på ett barns typiska utveckling. Genom att följa årskursens alla observationsbarn under fyra år får studenten kunskap om variationen bland typiskt utvecklade barn och den gedigna referensramen är viktig för yrkeskunnandet. Under denna termin genomförs en barnobservation vid 1 års ålder.

Följande strimmor ingår:

Barnobservation

Samtalsmetodik

Introduktion till logopedyrket

LY 3, 1,5 hp

Mål

Efter kursen ska studenterna kunna:

  • ha kunskap om publiceringsprocessen och olika typer av vetenskapliga artiklar.
  • ha fördjupad insikt i källkritik och vad ett kritiskt förhållningssätt innebär
  • ha kännedom om vad ett professionellt förhållningssätt innebär utifrån ett logopediskt perspektiv inklusive diskrimineringsgrunderna.
  • visa förmåga till lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper
  • kunna observera, analysera och reflektera kring barns typiska utveckling vid 1,5 års ålder inom språk, tal och oralmotorik.
  • ha kännedom om de olika ljudskalornas innebörd och principer
  • ha kännedom om grundläggande tekniska aspekter för analoga och digitala signaler
  • kunna förstå och tillämpa grundläggande statistik för att kunna värdera/förklara logopediska testresultat

Innehåll

  • Vetenskapsmetodiken fortsätter med föreläsningar och praktiska övningar kring den vetenskapliga publiceringsprocessen, olika typer av vetenskaplig litteratur samt källkritik och ett kritiskt förhållningssätt.
  • I diskussioner och övningar får studenten reflektera över ett professionellt förhållningssätt, bland annat utifrån diskriminerings­grunderna. Studenten reflekterar över egna värderingar och attityder i mötet mellan logoped och patient/klient/anhörig/kollega.
  • Ett interprofessionellt lärande kring patient- och anhörigbemötande genomförs tillsammans med studenter som läser till sjuksköterskor, fysioterapeuter, läkare respektive biomedicinska analytiker.
  • Såväl inom klinik som forskning är inspelning av ljud och ev. andra fysiologiska signaler en viktig del av logopeders arbete. Detta avsnitt tar upp grundläggande begrepp som analoga och digitala signaler, skalor för intensitet, och inspelningstekniska begrepp som signal-brusförhållande, samplingsfrekvens, bitdjup, klippning och aliasing. Även hårdvaruaspekter tas upp, som mikrofontyper, linje- kontra mikrofonsignaler, balanserade signaler och inspelningsapparater. I momentet ingår också att studenten gör en röstinspelning av den egna rösten.
  • Kursen innehåller även ett vetenskapligt moment med grundläggande statistik vid användning av logopediska test som en förberedelse inför kursen ”logopedi vid störningar i tal-, språk- och kommunikationsutveckling”.
  • I grupper om två till tre studenter utförs barnobservationer vid 1,5 års ålder som videoinspelas och därefter redigeras, analyseras och diskuteras i helklass.

Följande strimmor ingår:

Barnobservation

Vetenskaplig introduktion och bibliotekskunskap

Samtalsmetodik

Kliniska seminarier och auskultationer

Internationell logopedi

LY 4, 3 hp

Mål

Efter kursen ska studenterna:

  • kunna reflektera utifrån ett etiskt och professionellt förhållningssätt.
  • kunna beskriva och redogöra för juridiska och etiska frågeställningar inom sekretessområdet
  • kunna planera, tillämpa och anpassa muntlig framställning till mottagaren samt få större självinsikt rörande kommunikationssituationen
  • visa förmåga att kritiskt granska, bedöma och använda relevant information.
  • kunna använda olika forskningsdatabaser från logopedins tvärvetenskapliga ämnesområde samt kunna referera enligt APA (The American Psychological Association).
  • identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens.
  • kunna observera, analysera och reflektera kring barns typiska utveckling vid 2 års ålder inom språk, tal och oralmotorik.

Innehåll

  • Kliniska seminarier anordnas både före och efter kursen ” klinisk logopedi vid tal- och språkstörningar hos barn och ungdomar”. Inför den kliniska kursen övar studenten praktiska moment såsom journalskrivning och att prova testmaterial, efter den kliniska kursen diskuterar och reflekterar studenterna kring sina kliniska erfarenheter, bland annat utifrån klinikloggen. Klinikloggen innebär ett reflekterande skrivande i ett digitalt diskussionsforum.
  • Studenten ges breddade kunskaper om hur muntlig framställning anpassas till olika situationer och mottagare. I mindre seminariegrupper videoinspelas studenternas framställningar för att sedan diskuteras.
  • Delkursen innehåller en introduktionsföreläsning inom etik med efterföljande casediskussion utifrån olika etiska och kliniskt verklighetsanknutna dilemman.
  • Efter föreläsningar kring sekretesslagarna och hur juridik och etik samspelar arbetar studenterna i seminarieform med juridiska och etiska frågeställningar inom sekretessområdet.
  • Studenten övar praktisk artikelsökning i olika databaser såsom PubMed, SpeechBITE, LLBA, PsycINFO, Google Scholar och ERIC. Vidare diskuteras källvärdering, referenshantering liksom referenssystemet APA.
  • Ett interprofessionellt lärande tillsammans med speciallärarstudenter planeras kring läs- och skrivsvårigheter.
  • I grupper om två till tre studenter utförs barnobservationer vid 2 års ålder som videoinspelas och därefter redigeras, analyseras och diskuteras i helklass.

Följande strimmor ingår:

Barnobservation

Vetenskaplig introduktion och bibliotekskunskap

Kliniska seminarier och auskultationer

Introduktion till logopedyrket

LY 5, 1,5 hp

Mål

Efter kursen ska studenten:

  • kunna reflektera kring ett professionellt förhållningssätt, både utifrån etiska och juridiska aspekter.
  • kunna redogöra för huvuddragen inom den lagstiftning som reglerar hälso- och sjukvården, inklusive socialtjänsten samt kunna applicera lagarna i kliniska case.
  • visa god förmåga till skriftlig och muntlig framställning samt till att diskutera i grupp.
  • kunna observera, analysera och reflektera kring barns typiska utveckling vid 2,5 års ålder inom språk, tal och oralmotorik.

Innehåll

  • Efter att kursen ” klinisk logopedi vid röststörningar och stamning” är klar har studenterna ett avslutande kliniskt seminarium där de diskuterar och reflekterar kring sina kliniska erfarenheter, bland annat utifrån klinikloggen.
  • Alla relevanta lagar inom hälso- och sjukvårdsområdet inklusive socialtjänsten behandlas. Kursmomentet tar bland annat upp hälso- och sjukvårdspersonalens förpliktelser, patientens ställning, sekretess och uppgiftsskyldighet, informationsutbyte mellan olika vårdgivare, kvalitetssäkring och ansvarsförhållanden i vården.
  • I grupper om två till tre studenter utförs barnobservationer vid 2,5 års ålder som videoinspelas och därefter redigeras, analyseras och diskuteras i helklass.

Följande strimmor ingår:

Barnobservation

Kliniska seminarier och auskultationer

Introduktion till logopedyrket

LY 6, 3 hp

Mål

Efter kursen ska studenten:

  • uppvisa färdigheter i att genomföra intervjuer och patientsamtal vid utredning av vuxna och barn på ett sätt som möjliggör effektiv kommunikation och bidrar till arbetsalliansen
  • kunna anpassa sitt bemötande av klienten till hans/hennes tillstånd och särdrag
  • ha tillämpat både att ta emot och att ge återkopling på ett reflekterande sätt
  • kunna redogöra för faktorer som främjar respektive hämmar god kommunikation
  • känna till grundläggande begrepp inom motiverande samtal.
  • ha översiktlig förståelse för utmaningar inom internationell hälsa utifrån globala miljöförändringar
  • visa god förmåga till skriftlig och muntlig framställning samt till att diskutera i grupp.
  • kunna observera, analysera och reflektera kring barns typiska utveckling vid 3 års ålder inom språk, tal och oralmotorik.

Innehåll

  • Efter att kursen ”klinisk logopedi vid medfödda svälj- och kommunikationsstörningar” är klar har studenterna ett avslutande kliniskt seminarium där de diskuterar och reflekterar kring sina kliniska erfarenheter, bland annat utifrån klinikloggen.
  • Halva kursen utgör samtalsmetodik. Intervjumetodik och utredningssamtal övas med rollspel som videoinspelas och diskuteras. Studenten får prova att vara logoped, patient och observatör. Vid grupphandledning diskuteras inspelningarna. Syftet är att studenten ska lära sig att skapa tillit och att leda samtal samt att kunna anpassa sin kommunikation till olika situationer och behov. Inom momentet ingår också ett kunskapsprov.
  • Dessutom ingår hållbar utveckling inom hälso- och sjukvård.
  • Ett interprofessionellt lärande är under planering med samarbete kring diskrimineringsgrunderna
  • I grupper om två till tre studenter utförs barnobservationer vid 3 års ålder som videoinspelas och därefter redigeras, analyseras och diskuteras i helklass.

Följande strimmor ingår:

Barnobservation

Samtalsmetodik

Kliniska seminarier och auskultationer

Internationell logopedi

Juridik och etik

LY 7, 3 hp

Mål

Efter kursen ska studenten:

  • kunna reflektera i grupp över egna och andras värderingar och attityder samt att medvetandegöra sitt eget beteende och reaktionsmönster.
  • kunna arbeta utifrån yrkesetiska riktlinjer och principer ur ett likabehandlingsperspektiv.
  • kunna tillämpa det regelverk som styr logopedens yrkesutövning.
  • ha förståelse för samspelet mellan etik och juridik.
  • kunna initiera, planera och avgränsa ett självständigt arbete.
  • ha kännedom om ACT-metoden (Acceptance and Commitment Training) som strategi för exempelvis förändringsarbete och prevention av stress.
  • visa god förmåga till skriftlig och muntlig framställning samt till att diskutera och argumentera i grupp.
  • kunna observera, analysera och reflektera kring barns typiska utveckling vid 3,5 års ålder inom språk, tal och oralmotorik.

Innehåll

  • Efter att kursen ”klinisk logopedi vid förvärvade svälj- och kommunikationsstörningar” är klar har studenterna ett avslutande kliniskt seminarium där de diskuterar och reflekterar kring sina kliniska erfarenheter.
  • I kursen ingår föreläsningar och grupphandledning med psykoterapeut. Föreläsningar ger studenten kännedom om ACT (Acceptance and Commitment Training) som är ett psykologiskt förhållningssätt som kombinerar en inlärningsteoretisk syn på det språkliga tänkandet och beteendepsykologi. Under grupphandledningen reflekterar studenterna kring sina personliga erfarenheter från den verksamhetsförlagda utbildningen. Genom att diskutera alternativa handlingar och deras konsekvenser tränas studenterna att se olika perspektiv och ett kritiskt förhållningssätt.
  • Utifrån studenternas egna fallbeskrivningar diskuteras normer och etik utifrån en aktörsanalys. Etikdiskussionen fördjupar sig även kring dilemman vid prioriteringar inom vården och rätten till lika god vård.
  • Studenterna planerar ett tematiskt PM inom ”internationell logopedi” som sedan skrivs under termin 8. Det kan vara en teoretisk jämförelse mellan olika länders synsätt och villkor inom det logopediska fältet eller det kan handla om erfarenheterna från att arrangera en videokonferens, studiebesök, intervjuer eller en kortare kurs utomlands. Seminarier anordnas tillsammans med logopeder med internationell erfarenhet.
  • Relevanta lagar inom hälso- och sjukvård repeteras och examineras.
  • Inom samtalsmetodik är ett interprofessionellt lärande under planering mellan logoped- och psykologstudenter med en dag vardera på termin 7 och 8.I grupper om två till tre studenter utförs barnobservationer vid 3,5 års ålder som videoinspelas och därefter redigeras, analyseras och diskuteras i helklass.

Följande strimmor ingår:

Barnobservation

Samtalsmetodik

Kliniska seminarier och auskultationer

Internationell logopedi

Juridik och etik

LY 8, 4,5 hp

Mål

Efter kursen ska studenten:

  • visa kunskap om logopedi i andra länder och kunna diskutera skilda förutsättningar utifrån en socio-kulturell medvetenhet
  • ha kännedom om livräddning samt ökad handlingsberedskap för att våga ingripa vid en olyckshändelse.
  • reflektera kring yrkesrollen i ett multidisciplinärt team.
  • visa god förmåga till skriftlig och muntlig framställning samt till att diskutera och argumentera i grupp.
  • kunna observera, analysera och reflektera kring barns typiska utveckling vid 4 års ålder inom språk, tal och oralmotorik samt kring barn med läpp-, käk- och gommissbildning.

Innehåll

  • Ett tematiskt PM skrivs inom ”internationell logopedi” (fortsättning från termin 7).
  • Studenterna övar första hjälpen vid olyckshändelser och akuta sjukdomsfall som till exempel medvetslöshet, hjärt- lungräddning hos vuxna och barn, luftvägsstopp, cirkulationssvikt, stora blödningar och de vanligaste folksjukdomarna.
  • En auskultationsdag vid akademiska sjukhusets specialistteam för läpp-, käk- och gommissbildning.
  • Vid ett interprofessionellt lärande tillsammans med dietiststudenter diskuteras case kring sväljsvårigheter och matkonsistenser.
  • Inom samtalsmetodik är ett interprofessionellt lärande under planering mellan logoped- och psykologstudenter med en dag vardera på termin 7 och 8.
  • I grupper om två till tre studenter utförs barnobservationer vid 4 års ålder som videoinspelas och därefter redigeras, analyseras och diskuteras i helklass.

Följande strimmor ingår:

Barnobservation

Samtalsmetodik

Kliniska seminarier och auskultationer

Internationell logopedi

Undervisning

Kursen ges i form av föreläsningar, övningar, diskussionsseminarier samt barnobservationer i hemmiljö. Inom kursen förekommer såväl enskilda som par- och gruppuppgifter. Viss undervisning kan komma att ske på engelska.

Examination

Kursen examineras med muntliga och skriftliga uppgifter, och genom deltagande på obligatoriska moment. På kursen ingår skriftliga uppgifter inom forskningsmetodik på LY 1, teststatistik på LY 3, samtalsmetodik på LY 6, juridik på LY 7 och internationalisering på LY8. Specifika föreskrifter om examinerande moment och obligatoriska lärandeaktiviteter föreligger vid kursstart. Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare. Innehållet i undervisningstillfällena kan utgöra grund för examination även i de fall undervisningstillfällena inte kräver obligatorisk närvaro.

För godkänd kurs krävs:

- godkänt resultat på alla obligatoriska undervisningsmoment

- godkänd tentamen

Student som underkänts på tentamensprov har rätt att genomgå tentamensprov ytterligare fyra gånger (totalt fem tentamensprov). Om synnerliga skäl föreligger kan programkommittén medge ytterligare tentamenstillfälle. Som tentamenstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i tentamen. Inlämning av s.k. blank skrivning räknas som ett tentamenstillfälle.

Studenten har rätt att på begäran byta examinator efter två underkända tentamina.

Övriga föreskrifter

KURSENS SJU ÄMNESOMRÅDEN

Samtalsmetodik, 4 hp: Inom samtalsmetodik diskuterar och övar studenten det professionella samtalet. Kursen behandlar samspel, kommunikation och lärande utifrån ett psykologiskt perspektiv. Studenten utvecklar sin självkännedom och medvetenhet om egna värderingar och attityder för att förstå sitt eget beteende i samspel med andra inför arbetslivet. Studenten lär sig hur de under sin yrkesutövning skapar tillit och leder samtal samt hur man anpassar sin kommunikation till olika situationer och behov.

Kursämnet innehåller övervägande praktiskt tillämpade övningar, bland annat görs flera videoinspelningar och analyser av samtal utifrån case. Under de senare terminerna fokuseras på svåra samtal såsom till exempel vid sjukdom och dödsfall och hur man kan vara ett krisstöd. Kursämnet avslutas med att ta avstamp i ett interprofessionellt lärande mellan logoped- och psykologistudenter.

Även föreläsningar och grupphandledning med psykoterapeut ingår. Föreläsningarna ger studenterna kännedom om ACT som är ett psykologiskt förhållningssätt som kombinerar en inlärningsteoretisk syn på det språkliga tänkandet och KBT/beteendepsykologi. Under grupphandledningen reflekterar studenterna kring sina personliga erfarenheter från den verksamhetsförlagda utbildningen. Genom att diskutera alternativa handlingar och deras konsekvenser tränas studenterna att se olika perspektiv till ett kritiskt förhållningssätt.

Kliniska seminarier och auskultationer, 4 hp: I kursämnet ingår två auskultationer på termin 1 och 8 samt kliniska seminarier inför och/eller efter varje klinisk kurs. Seminarierna inför de kliniska kurserna behandlar bland annat praktiska moment som genomförande och bedömning av tester samt journalskrivning. Under avslutningsseminarierna diskuterar och reflekterar studenten kring sina kliniska erfarenheter utifrån en helhetssyn på människan och utifrån både sin teoretiska och praktiska kunskap. Under termin 4, 5 och 6 skriver studenten en reflekterande kliniklogg i ett digitalt diskussionsforum som också används som utgångsmaterial vid de kliniska seminarierna.

Vidare övar studenterna under en heldag första hjälpen vid olyckshändelser och akuta sjukdomsfall som till exempel medvetslöshet, hjärt- lungräddning hos vuxna och barn, luftvägsstopp, cirkulationssvikt, stora blödningar och de vanligaste folksjukdomarna.

Inom kursämnet ingår några tillfällen med interprofessionellt lärande (IPL) tillsammans med andra studentgrupper för att utveckla och träna sin förmåga att samverka med andra yrkesgrupper. Det gäller patient- och anhörigbemötande med studenter från flera vårdutbildningar, läs- och skrivsvårigheter med speciallärare och sväljstörningar och matkonsistenser med dietister. Målet med IPL är att studenten ska utveckla förståelse och kunskap för varandras yrken, och i och med det bli mer medvetna om sitt eget och andras kompetensområden och därmed kunna samverka interprofessionellt för vårdtagarnas bästa. De interprofessionella momenten utmärks av att lärare från de olika utbildningarna arbetar tillsammans mot gemensamma målsättningar. IPL förekommer även inom kursämnet samtalsmetodik tillsammans med psykologistudenter.

Internationell logopedi inklusive hållbar utveckling, 4 hp: Kursämnets övergripande syfte är att ge studenterna kännedom om logopedins villkor utanför Sveriges gränser och att sätta sina egna logopediska kunskaper i en internationell kontext. Att få perspektiv på behandlingsmetoder, diagnoser och synsätt. Seminarier hålls där det personliga mötet med logopeder med internationell erfarenhet är det centrala. Studenten skriver ett tematiskt PM inom ett valbart ämne. Det kan vara en teoretisk jämförelse mellan olika länders synsätt och villkor inom det logopediska fältet eller det kan handla om erfarenheterna från en studentarrangerad videokonferens, studiebesök, intervjuer eller kortare kurs utomlands. Deltagande vid internationella konferenser i Uppsala ingår även när sådana tillfällen ges.

Översiktligt diskuteras även internationell hälsa och utmaningarna från de globala miljöförändringarna.

Juridik och etik, 3 hp: kursämnet behandlar alla relevanta lagar inom hälso- och sjukvårdsområdet inklusive socialtjänstens verksamhet. Bland annat behandlas hälso- och sjukvårdspersonalens förpliktelser, patientens ställning, sekretess och uppgiftsskyldighet, informationsutbyte mellan olika vårdgivare, kvalitetssäkring och ansvarsförhållanden i vården. Vidare diskuteras FN:s barnkonvention och de mänskliga rättigheterna. Kursmomentet examineras både med gruppredovisning och skriftlig examination.

Etiska aspekter kompletterar juridiken eftersom alla lagar liksom all kunskap vilar på värderingar. Etik speglar perspektiv och normer som är viktiga att ta hänsyn till inom vården. Att arbeta för det goda och för att människor ska få det bättre innefattar etiska dimensioner.

Barnobservationer, 2 hp: studenterna följer barns utveckling under åldrarna 0,5-4 år genom att varje termin observera barn utifrån olika teman inom kommunikation, språk, tal och oralmotorik (barnobservationen vid 0,5 år görs inom kursen ”utvecklingspsykologi”). Barnen filmas vid hembesök varefter materialet redigeras, analyseras och diskuteras. Till diskussionerna inbjuds även andra professioner som till exempel lingvist och fysioterapeut för att få många infallsvinklar på ett barns typiska utveckling. Genom att följa årskursens alla observationsbarn under fyra år får studenterna kunskap om variationen bland typiskt utvecklade barn. Den gedigna referensramen är viktig för yrkeskunnandet.

Introduktion till logopedyrket, 1.5 hp: Studenten beskriver skriftligt och diskuterar muntligt logopedyrket utifrån auskultationer, egna intervjuer med yrkesverksamma logopeder, litteratur, case och film. Kursämnet ger insyn i logopedyrkets arbetsmetoder, villkor och olika logopediska diagnoser. Kursen ger även inblick i hur det är att leva med kommunikationsstörningar och studenterna ges tillfälle att reflektera kring egna känslor och attityder inför kommunikationssvårigheter. En introduktion i neurovetenskap visar översiktligt hur logopedi hör samman med neurovetenskap, neurolingvistik och neuropsykologi. Introduktionen till logopedyrket utgör studenternas första fas till att utveckla en professionell identitet.

Vetenskapsmetodik och evidensbaserad medicin, 2.5 hp: kursämnet ger grundkunskaper inom forsknings- och analysmetoder med kvantitativ respektive kvalitativ ansats. Vetenskapliga artiklar och vetenskapliga begrepp granskas och diskutera. Dessa moment har tillhörande föreläsningar och varsitt diskussionsseminarium. Kunskaperna examineras även skriftligen.

En introduktion till vetenskapsmetodik och kritisk granskning ges redan första terminen. Under senare terminer ges fördjupad kunskap om den vetenskapliga publiceringsprocessen, olika typer av vetenskapliga artiklar samt källkritik och vad ett kritiskt förhållingssätt innebär. Vidare övar studenterna litteratursökning i flera olika relevanta forskningsdatabaser från logopedins tvärvetenskapliga fält. Studenten lär sig även referenssystemet APA och att använda referenshanteringsprogram.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin