Logopedi vid störningar i tal-, språk- och kommunikationsutveckling

7,5 hp

Kursplan, Grundnivå, 3LG032

Kod
3LG032
Utbildningsnivå
Grundnivå
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G)
Fastställd av
Programkommittén för logopedprogrammet, 31 maj 2018
Ansvarig institution
Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

Allmänt

För tillträde till högre termin får studenten ha högst 15 hp i rest från föregående terminer inom logopedprogrammet. Programmets uppläggning bygger på klar progression varför den studerande skall följa kurserna i tur och ordning.

Behörighetskrav

Programmets uppläggning bygger på progression och att kurserna läses i turordning enligt studieplan.

Mål

Efter genomgången kurs skall studenten

  • kunna redogöra för typisk oralmotorisk utveckling och funktion vid tal och ätande.
  • kunna redogöra för och särskilja avvikelser i oralmotorisk, talmotorisk, fonologisk, grammatisk, semantisk, och pragmatisk utveckling hos barn med ett eller flera modersmål.
  • känna till olika test och bedömningsmetoder av oralmotorik, tal och språk.
  • kunna redogöra för uppgifter relevanta för anamnes och journaldokumentation.
  • kunna ge och motivera förslag på åtgärder vid avvikande utveckling.
  • kunna klargöra svårigheternas kommunikativa och sociala konsekvenser ur ett helhetsperspektiv.

Innehåll

Kursen bygger på tidigare inhämtade baskunskaper i lingvistik, fonetik, psykologi och medicin samt kursen Barnets tal-, språk och kommunikationsutveckling.

Kursen ger grundläggande teoretiska kunskaper om oralmotorik för tal och ätande samt funktionella avvikelser. Vidare ges grundläggande teoretiska kunskaper om störningar i tal-, språk- och kommunikationsutveckling, vid enspråkighet och flerspråkighet. Under kursen belyses hur olika språkliga och kognitiva förmågor samverkar i en språklig kommunikativ helhet, och hur brister i någon förmåga kan visa sig i språklig kommunikation. Undervisning kring anamnesupptagning, bedömning och åtgärder ingår i kursen. Vidare behandlas uppgifter relevanta för journaldokumentation samt journalhantering.

I kursen ingår information om FN:s barnkonvention.

Undervisning

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier med övningar samt casearbete.

Examination

Studenten visar resultat av sitt lärande genom examinerande moment. Examinationen är baserad på kursmålen och består av en skriftlig tentamen. Dessutom krävs aktivt deltagande vid obligatoriska caseseminarier och övriga obligtoriska moment. Specifika föreskrifter om examinerande moment och obligatoriska lärandeaktiviteter föreligger vid kursstart. Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare. Innehållet i undervisningstillfällena kan utgöra grund för examination även i de fall undervisningstillfällena inte kräver obligatorisk närvaro.

För godkänd kurs krävs:

- godkänt resultat på alla obligatoriska undervisningsmoment

- godkänd tentamen

Student som underkänts på tentamensprov har rätt att genomgå tentamensprov ytterligare fyra gånger (totalt fem tentamensprov). Om synnerliga skäl föreligger kan programkommittén medge ytterligare tentamenstillfälle. Som tentamenstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i tentamen. Inlämning av s.k. blank skrivning räknas som ett tentamenstillfälle.

Studenten har rätt att på begäran byta examinator efter två underkända tentamina.

Övriga föreskrifter

Kursen kan komma att ges på engelska.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin