Forskningsmetodik och vetenskapligt skrivande

15 hp

Kursplan, Grundnivå, 3LG508

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
3LG508
Utbildningsnivå
Grundnivå
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G)
Fastställd av
Programkommittén för logopedprogrammet, 31 maj 2018
Ansvarig institution
Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

Behörighetskrav

Programmets uppläggning bygger på progression och att kurserna läses i turordning enligt studieplan.

Mål

Kursen består av fyra delkurser fördelade på fyra terminer och avslutas som helhet termin sju. Efter avslutad delkurs får godkänd student delkursens poäng registrerad. Kursen bygger på den vetenskapliga introduktionen som gavs i Logopedens yrkesroll 1.

Kursens fyra delkurser

1. FOMS 1 (termin 4): Att läsa och skriva vetenskap, i teori och praktik.

2. FOMS 2 (termin 5): Forskningsprocessen, om kvantitativ och kvalitativ metod och design

3. FOMS 3 (termin 6): Kvantitativ analys (statistik) och fortsättning om kvantitativ metod och design

4. FOMS 4 (termin 7): Kvalitativ design och analysmetod, samt fortsättning om kvantitativ analys

FOMS 1 (4,5 hp)

Efter avslutad kurs ska studenten:

  • ha kännedom om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur vetenskapen används
  • ha kännedom om begreppet evidensbaserad hälso- och sjukvård
  • ha kännedom om vad som menas med vetenskaplig redlighet
  • kunna, på en översiktlig nivå, kritiskt granska vetenskapliga artiklar utifrån styrkor och svagheter
  • ha förståelse för vetenskapliga artiklars struktur och disposition
  • kunna skriva ett kortare vetenskapligt arbete och däri tillämpa ett referenshanteringsprogram och referenssystemet APA
  • visa förmåga att tydligt och ändamålsenligt beskriva och informera om del av ett logopediskt forskningsfält, såväl muntligen som i posterform
  • visa förmåga att självständigt opponera på ett arbete utifrån ett vetenskapligt förhållningssätt såväl som att kunna reflektera och diskutera sitt eget arbete
  • ha översiktlig kännedom om olika forskningsfält inom internationell barnlogopedi och initierad kännedom om ett av dessa

FOMS 2 (3 hp)

Efter avslutad kurs ska studenten:

  • kunna redogöra för vad som kännetecknar en vetenskaplig arbetsmetod
  • kunna redogöra för forskningsetiska aspekter
  • kunna formulera forskningsfrågor
  • kunna redogöra för olika metoder för datainsamling respektive dataanalys inom både kvantitativ och kvalitativ forskningsmetod
  • kunna motivera val av forskningsdesign utifrån vetenskapliga frågeställningar
  • kunna kritiskt granska och analysera vetenskapliga artiklar utifrån metodval och design

FOMS 3 (4,5 hp)

Efter avslutad kurs ska studenten:

  • kunna redogöra för olika typer av experimentella och icke-experimentella forskningsmetoder
  • kunna välja mellan olika parametriska och icke-parametriska metoder för statistisk prövning
  • kunna tillämpa datorprogram för grundläggande statistiska analyser
  • kunna kritiskt granska och analysera vetenskapliga artiklar utifrån grundläggande statistik samt förhållande mellan resultat och slutsatsens formulering

FOMS 4 (3 hp)

Efter avslutad kurs ska studenten:

  • kunna tillämpa datorprogram för frekvensbaserade statistiska analyser
  • kunna genomföra en manifest kvalitativ innehållsanalys
  • kunna analysera begreppet evidensbaserad vård samt hur det tillämpas i den egna yrkesrollen

Innehåll

FOMS 1, 4,5 hp

Delkursens övergripande syfte är att lägga grunden för att studenten ska bli en yrkesutövare som kritiskt kan bedöma ny kunskap för ett evidensbaserat arbetssätt.

Studenten genomför skriftligt i par (eller undantagsvis enskilt) en kritisk artikelgranskning inom området barnlogopedi. I granskningen ingår en huvudartikel, som de själva väljer i samråd med lärare, samt två till huvudartikeln associerade artiklar. Genom att granska tre artiklar inom samma område får studenten möjlighet att följa en vetenskaplig progression. Arbetet skrivs som en vetenskaplig text gällande språk, disposition och referenshantering. Samarbete tränas genom att skriva i par liksom vid ett peer-seminarium där studenterna ger återkoppling på varandras texter.

Under kursen ges föreläsningar i evidensbaserad hälso- och sjukvård, vetenskapligt skrivande, opposition och hur man gör en grafiskt tilltalande och tydlig poster.

Kursen avslutas i halvklass med en postersession där varje student enskilt presenterar sin artikelgranskning och poster. Under postersessionen opponerar varje student på andra arbeten.

FOMS 2, 3 hp

Delkursens syfte är att studenten ska få grundläggande kunskap om både kvantitativ och kvalitativ forskningsmetodik.

I kursen tas de olika metodparadigmen upp utifrån skillnader och likheter samt när metoderna bör användas och hur de kompletterar varandra. Den vetenskapliga arbetsmetoden tas upp, problemformulering, metoder för datainsamling och dataanalys inom båda forskningsmetoderna samt hur resultatet utvärderas.

Inom kursen genomförs en kritisk granskning av artiklar med särskilt fokus på metodval och design där styrkor och svagheter värderas.

FOMS 3, 4,5 hp

Delkursen syftar främst till att ge förståelse av statistik, dvs kvantitativ analys, samt praktisk träning i tillämpning av datorprogram. Vidare innehåller kursen fortsättning om kvantitativ design av forskningsstudier.

Innehållet omfattar:

  • Introduktion till Excel samt statistikfunktioner i Excel med eLabb.
  • Statistiska begrepp, variabler, skalnivåer, inmatning av data, beskrivande statistik, sannolikhet, normalfördelning, referensintervall, konfidensintervall, hypotesprövning, t-test, introduktion till variansanalys, p-värden, multipla test, icke-parametriska test, korrelation och linjär regression.
  • Effektstorlek och gruppskillnader, bl a Cohens d.
  • Fortsättning om kvantitativ design.
  • Kritisk granskning av artiklar avseende design och statistik, samt förhållandet mellan resultatet och slutsatsens formulering.

FOMS 4, 3 hp

Delkursen syftar till att fördjupa kunskapen om olika statistiska beräkningar samt fortsatt praktisk tillämpning av datorprogram och kvalitativ analysmetod.

Innehållet omfattar

  • Träning av att praktiskt genomföra en mindre manifest kvalitativ innehållsanalys.
  • Fortsättning om kvalitativ design.
  • Kvantitativ analys: Frekvensanalys, korstabeller, bl.a. Chitvåtest, diagnostiska test (sensitivitet och specificitet).
  • Fördjupning av begreppet evidensbaserad vård samt hur man uppnår evidensbaserad vård och arbetar utifrån en vetenskaplig grund.

Undervisning

Undervisningen ges i form av föreläsningar, seminarier, workhops/laborationer och peer learning.

Examination

Studenten visar resultat av sitt lärande genom examinerande moment. Examinationen är baserad på kursmålen och består av skriftlig tentamen, skrivuppgifter samt deltagande i obligatoriska övningar och seminarier. Specifika föreskrifter om examinerande moment och obligatoriska lärandeaktiviteter föreligger vid kursstart. Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare. Innehållet i undervisningstillfällena kan utgöra grund för examination även i de fall undervisningstillfällena inte kräver obligatorisk närvaro.

För godkänd kurs krävs:

- godkänt resultat på alla obligatoriska undervisningsmoment

- godkänd tentamen

Student som underkänts på tentamensprov har rätt att genomgå tentamensprov ytterligare fyra gånger (totalt fem tentamensprov). Om synnerliga skäl föreligger kan programkommittén medge ytterligare tentamenstillfälle. Som tentamenstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i tentamen. Inlämning av s.k. blank skrivning räknas som ett tentamenstillfälle.

Studenten har rätt att på begäran byta examinator efter två underkända tentamina.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin