Logopedi vid stamning och andra talflytstörningar
Kursplan, Grundnivå, 3LG710
Kursen är avvecklad.
- Kod
- 3LG710
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G)
- Fastställd av
- Programkommittén för logopedprogrammet, 31 maj 2018
- Ansvarig institution
- Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap
Behörighetskrav
Programmets uppläggning bygger på progression och att kurserna läses i turordning enligt studieplan.
Mål
Efter genomgången kurs skall studenten kunna
- beskriva symptom, teorier, och forskning om orsaksmekanismer avseende stamning och andra talflytstörningar.
- beskriva psykosociala aspekter av talflytstörningar, samt risk för utveckling av sekundära psykosociala problem.
- applicera kunskap om talflytstörningar för bedömning och diagnossättning.
- redogöra för principer för stamningsbehandling för barn och vuxna, både avseende psykosociala och talmotoriska
aspekter. Detta inkluderar föräldrasamtal, tekniska hjälpmedel, och stamningsbehandling i grupp.
Innehåll
Kursen ger grundläggande kunskap inom området. Den bygger också på och är en fördjupning av tidigare inhämtade kunskaper kring språk- och talutveckling, talproduktion och stamning. Studenten förvärvar under kursen kunskap om orsaksteorier, utveckling av stamning, olika stamningsbeteenden och psykosociala aspekter vid stamningsproblem. Kursen ger också kunskap om föräldrasamtal, behandlingsindikationer vid stamning samt kunskap om olika behandlingsmodeller och program. Vidare ger kursen orienterande kunskap om andra talflytstörningar, som skenande tal.
Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar, demonstrationer, övningar, samt falldiskussioner. Videofilmer på webben och övningar utanför schemalagd tid ingår i kursen.
Examination
Studenten visar resultat av sitt lärande genom examinerande moment. Examinationen är baserad på kursmålen och består av skriftlig tentamen, deltagande i obligatoriska övningar samt inlämningsuppgift. Specifika föreskrifter om examinerande moment och obligatoriska lärandeaktiviteter föreligger vid kursstart. Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare. Innehållet i undervisningstillfällena kan utgöra grund för examination även i de fall undervisningstillfällena inte kräver obligatorisk närvaro.
För godkänd kurs krävs:
- godkänt resultat på alla obligatoriska undervisningsmoment
- godkänd tentamen
Student som underkänts på tentamensprov har rätt att genomgå tentamensprov ytterligare fyra gånger (totalt fem tentamensprov). Om synnerliga skäl föreligger kan programkommittén medge ytterligare tentamenstillfälle. Som tentamenstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i tentamen. Inlämning av s.k. blank skrivning räknas som ett tentamenstillfälle.
Studenten har rätt att på begäran byta examinator efter två underkända tentamina.
Övriga föreskrifter
Kursen kan komma att ges på engelska.
Litteraturlista
Litteraturlista saknas.