Logopedi vid förvärvade svälj- och kommunikationsstörningar

9 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 3LG520

Kod
3LG520
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Logopedi A1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G)
Fastställd av
Programkommittén för logopedprogrammet, 31 maj 2018
Ansvarig institution
Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

Behörighetskrav

Programmets uppläggning bygger på progression och att kurserna läses i turordning enligt studieplan.

Mål

Efter genomgången kurs skall studenten kunna:

KUNSKAP OCH FÖRSTÅELSE

- beskriva, särskilja och diagnosticera förvärvade neurogena kommunikationsstörningar och sväljstörningar.

- sammanfatta och förklara interventionsformer vid förvärvade neurogena kommunikationsstörningar och sväljstörningar.

- översiktligt redogöra för inverkan av flerspråkighet vid afasi.

FÄRDIGHET OCH FÖRMÅGA

- välja åtgärder för utredning och differentialdiagnostik samt analysera resultaten.

- planera och motivera intervention på funktions-, aktivitets- och delaktighetsnivå vid förvärvade neurogena kommunikationsstörningar och sväljstörningar.

- tillämpa lämpliga samtalsstrategier i samtal med personer som har förvärvade kommunikationssvårigheter.

VÄRDERINGSFÖRMÅGA OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT

- värdera evidens för olika behandlingsmetoder vid förvärvade neurogena kommunikationsstörningar och sväljstörningar.

- reflektera kring egen och andras yrkesroll vid samarbete med andra professioner.

Innehåll

Då kursen bygger på progression från tidigare kurser förväntas studenten, utöver vad som anges

under Behörighet ovan, aktualisera kunskaper från tidigare kurser såsomi anatomi, neurolingvistik, nervsystemets sjukdomar och neuropsykologi.

- Normal och patologisk ät- och sväljfunktion hos vuxna.

- Metoder för funktionell och instrumentell sväljundersökning.

- Kompensatoriska åtgärder och rehabiliterande behandlingsinsatser vid förvärvade sväljstörningar.

- Perceptuella, akustiska och artikulatoriska drag hos olika förvärvade talmotorikstörningar.

- Undersökningsmetodik, diagnostik och analys vid förvärvade talmotorikstörningar.

- Intervention vid olika grad av förvärvade talmotorikstörningar.

- Differentialdiagnosticering mellan apraxi, dysartri och afasi.

- Olika afasityper.

- Undersökningsmetodik, diagnostik och analys vid afasier och andra förvärvade kommunikationsstörningar.

- Processorienterade behandlingsåtgärder och psykosocial intervention vid afasi.

- Alternativa och kompletterande kommunikationssätt för personer med förvärvade neurogena kommunikationsstörningar

- Evidensvärdering av bedömnings- och behandlingsmetoder vid förvärvade neurogena

kommunikations- och sväljstörningar utifrån vetenskapliga artiklar.

Undervisning

Undervisningen sker i form av föreläsningar, metodövningar och seminarier. Kursen kan komma att ges på engelska.

Examination

Studenten visar resultat av sitt lärande genom examinerande moment. Examinationen är baserad på kursmålen och består av skriftlig tentamen och examinerande seminarier. Specifika föreskrifter om examinerande moment och obligatoriska lärandeaktiviteter föreligger vid kursstart. Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare. Innehållet i undervisningstillfällena kan utgöra grund för examination även i de fall undervisningstillfällena inte kräver obligatorisk närvaro.

För godkänd kurs krävs:

- godkänt resultat på alla obligatoriska undervisningsmoment

- godkänd tentamen

Student som underkänts på tentamensprov har rätt att genomgå tentamensprov ytterligare fyra gånger (totalt fem tentamensprov). Om synnerliga skäl föreligger kan programkommittén medge ytterligare tentamenstillfälle. Som tentamenstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i tentamen. Inlämning av s.k. blank skrivning räknas som ett tentamenstillfälle.

Studenten har rätt att på begäran byta examinator efter två underkända tentamina.

Litteraturlista saknas.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin