Tyska B1
Kursplan, Grundnivå, 5TY003
- Kod
- 5TY003
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Tyska G1F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 30 maj 2018
- Ansvarig institution
- Institutionen för moderna språk
Allmänt
Kursen är en fristående kurs. Kursplanen är fastställd av språkvetenskapliga sektionsnämnden 1998.05.19, senast reviderad av språkvetenskapliga fakultetsnämnden 2006.11.16.
Behörighetskrav
Minst 22,5 hp från Tyska A
Mål
Utbildningen syftar till att ge ökad säkerhet i användningen av tyska språket i tal och skrift samt kunskaper i tysk språkvetenskap, de tyskspråkiga ländernas litteratur, kultur och samhällsförhållanden.
Efter avslutad kurs ska studenten:
• ha befäst och fördjupat kunskaperna i tysk grammatik och ha utvecklat en
utökad medvetenhet om de kontrastiva skillnaderna mellan svenska och
tyska
• ha goda kunskaper om tysk språk- och litteraturhistoria, för att kunna
förstå och diskutera språk och litteratur i ett kulturellt och socialt
sammanhang
• genom sin förtrogenhet med den retoriska processen kunna producera
verkningsfulla texter i tal och skrift
• kunna översätta en medelsvår text från svenska till tyska
• ha utökat sitt aktiva och passiva tyska ordförråd jämfört med
basordförrådet
• ha fått större förtrogenhet med vetenskapliga begrepp och ett
vetenskapligt arbetssätt
• ha utökat sin förmåga att självständigt söka och kritiskt värdera
information
Innehåll
Kursen består av följande fem delkurser:
Delkurs 1. Grammatik och skriftlig språkfärdighet (6 hp)
Genom föreläsningar och övningar i grammatik fördjupas och utökas de grammatiska kunskaperna från A-kursen. Övningar i översättning.
Skriftligt prov i grammatik (3 hp) samt i översättning av en medelsvår svensk text på ca 200 ord (3 hp).
Efter avslutad delkurs ska studenten:
• kunna förstå och använda även mer specifika grammatiska begrepp
• kunna förstå, analysera och redogöra för även komplexa grammatiska
strukturer i tyskan
• kunna tillämpa de fördjupade kunskaperna i tysk grammatik i tal och
skrift
• kunna problematisera och redogöra för grammatiska företeelser i tyska
texter
• ha utvecklat en sådan språklig förmåga, att han/hon – utan hjälpmedel –
kan översätta en medelsvår svensk text till godtagbar tyska
• ha utvecklat en ökad medvetenhet om problem vid översättningen mellan
svenska och tyska
• ha tillägnat sig ett utökat aktivt och passivt ordförråd jämfört med
basordförrådet
Delkurs 2. Muntlig språkfärdighet och fri skrivning (6 hp)
Övningar i små grupper. Med retoriken som grund lär sig studenterna att på ett reflekterat sätt framställa muntliga och skriftliga texter. Parallelliteten i tal- och skrivprocessen betonas.
Fortlöpande examination i samband med fullgörande av uppgifter inom undervisningens ram.
Efter avslutad delkurs ska studenten:
• ha kunskap om den retoriska processen och dess betydelse för skriftlig
och muntlig kommunikation
• med den retoriska processen som utgångspunkt på ett reflekterat sätt
kunna framställa adekvata och verkningsfulla muntliga och skriftliga
texter om kontroversiella ämnen. Här ingår att:
- kunna samla relevanta argument (inventio)
- kunna disponera stoffet (dispositio)
- kunna ge det disponerade stoffet en lämplig tysk språkdräkt (elocutio)
- kunna fritt och övertygande presentera det valda ämnet (memoria, actio)
Delkurs 3. Språkhistoria (6 hp)
Föreläsningar och övningar i tysk språkhistoria. Översikt över tyska språkets utveckling och över karakteristiska drag i nutida tyska. Läsning av korta texter från olika tidsperioder i syfte att belysa den kulturella och språkliga utvecklingen. Viss fördjupning i en språkvetenskaplig frågeställning efter lärarens forskningsintressen.
Skriftligt prov.
Efter avslutad delkurs ska studenten:
• kunna redogöra för huvuddragen i det tyska språkets utveckling från det
indoeuropeiska ursprunget till nutiden
• ha insikt i hur det tyska språket under olika tider har påverkats av
andra språk
• kunna förstå den språkliga utvecklingen i ett kulturhistoriskt sammanhang
• kunna tidsbestämma texter från olika språkperioder
• kunna känna igen och redogöra för vissa grundskillnader mellan olika
tyska dialektområden
• känna till centrala utvecklingstendenser i modern tyska
Delkurs 4. Skönlitteratur I (6 hp)
Litteraturgenomgång i seminarieform med inslag av muntliga och skriftliga övningar. Läsning av ca 1.200 sidor skönlitteratur samt en lärobok i litteraturhistoria. I undervisningen behandlas kulturella huvudströmningar och centrala författarskap i den tyskspråkiga litteraturen från barocken och framåt.
Fortlöpande examination i samband med undervisningen. Inlämningsuppgift (ca 5 sidor) med utgångspunkt i ett (eller flera) av de lästa verken.
Efter avslutad delkurs ska studenten:
• ha tillägnat sig och kunna kritiskt diskutera ett urval representativa
litterära verk från mitten av 1600-talet till nutid
• förstå de litterära verken i deras kulturella och sociala sammanhang
• kunna reflektera över de lästa texternas aktualitet
• kunna översiktligt redogöra för den tyska litteraturhistorien från
barocken och framåt
• kunna samtala om den lästa litteraturen med hjälp av
litteraturvetenskapliga begrepp
• kunna skriva en kortare sammanhängande text med vissa formella anspråk
om ett litterärt ämne
• ha utvecklat ett vetenskapligt förhållningssätt i umgänget med litteratur
Delkurs 5. Realia (6 hp)
Fördjupat studium av de tyskspråkiga ländernas historia, geografi och samhällsförhållanden. I undervisningen tränas förmågan att informera sig om dessa områden med hjälp av aktuell referenslitteratur.
Examination i form av skrivning eller en självständig skriftlig uppgift.
Efter avslutad delkurs ska studenten:
• ha fördjupade kunskaper om de tyskspråkiga ländernas historia och
aktuella samhällsförhållanden
• vara väl orienterad i tyskspråkiga medier
• ha förmåga att söka och kritiskt värdera information om de tyskspråkiga
länderna
• kunna genomföra en problematiserande behandling av ett ämne inom tysk
realia
Undervisning
Se ovan under innehåll.
Examination
Examination sker både muntligt och skriftligt samt genom fortlöpande bedömning (se under respektive delkurs). Som betyg används något av uttrycken Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd.
För erhållande av slutbetyget Väl godkänd på hela kursen gäller att den studerande ska ha uppnått betyget Väl godkänd på delkurser om tillsammans minst 18 hp.
Litteraturlista
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2023
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2021
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2020, version 2
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2020, version 1
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2019
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2019
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2018
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2012
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2007