Ekonomiskt värdeskapande från digitala tekniker i organisationer

15 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 2IS075

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
2IS075
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Informationssystem A1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 26 april 2018
Ansvarig institution
Institutionen för informatik och media

Behörighetskrav

90 hp informationssystem eller motsvarande

Mål

Vad gäller kunskap och förståelse förväntas studenten efter genomgången kurs kunna:

  • förklara vad en organisation är samt hur den skapar ekonomiskt värde,
  • förklara de centrala egenskaperna hos digitala teknologier,
  • förklara hur användningen av digital teknik kan aktivera ekonomiska mekanismer i organisationer,
  • förklara tillvägagångssätt för introduktionen av ekonomiskt värdeskapande genom användningen av digital teknik i organisationssammanhang,
  • förklara centrala ansatser för styrning av relationen mellan användningen av digitala tekniker och dess organisationssammanhang.

Vad gäller färdigheter och förmåga förväntas studenten efter genomgången kurs kunna:

  • identifiera källorna till ekonomiskt värdeskapande utifrån användning av digital teknik i organisationer,
  • utforma förslag för ny användning av digital teknik i organisationer,
  • formulera forskningsidéer och projektplaner för uppsatsprojekt.

Vad gäller värderingsförmåga och förhållningssätt förväntas studenten efter genomgången kurs kunna:

  • kritisk värdera existerande och planerad användning av digital teknik för ekonomiskt värdeskapande i organisationer,
  • kritiskt värdera teorier avseende hur de behandlar ekonomiskt värdeskapande från användningen av digitala tekniker i organisationer,
  • kritiskt evaluera forskningsidéer och projektplaner för uppsatsprojekt.

Innehåll

Kursen fördjupar studerandens kunskaper i hur digital teknik kan bidra med affärsvärde i en organisation. Kursen inleder genom att introducera studeranden till ekonomiskt värdeskapande i olika typer av digitala praktiker. Grundläggande ekonomi och strategi, samt organisering och värdering av verksamhet täcks i denna del. Kursen fortsätter genom att introducera digital teknik, samt hur det inverkar på verksamheten och vilket affärsvärde användningen av digital teknik kan ge upphov till. Värdeskapande kommer att diskuteras och värderas utifrån olika synpunkter, inklusive produktivitet, Schumpeters innovationsteori, industriell organisationsteori, resursbaserad teori, transaktionskostnadsekonomi, kontingensteori, samt affärsmodellteori. Vidare kommer kursen att behandla styrning och utveckling av ekonomiskt värde från användningen av digitala teknologier i termer av bl a införande enligt design skolan vs emergenta skolan, institutionsförändringar och entreprenörskap vid användningen av digitala teknologier, samt synkronisering av verksamhet och dess användning av digitala teknologier. Utifrån detta ska studeranden till slut kunna kritiskt ta ställning till olika planer för affärsutveckling genom användning av digital teknik och värdera effekterna på organisationen. Studenterna kommer också under kursens lopp att formulera en preliminär plan för sin mastersuppsats i följande kurs.

Undervisning

Föreläsningar, seminarier, fallstudier och laborationer.

Examination

Inlämningsuppgifter, uppsats, laborationer och seminarier. Vissa moment kräver obligatorisk närvaro.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin