Professionell utveckling 6: Apotekare - läkemedelsrådgivare till patient och samhälle

3 hp

Kursplan, Grundnivå, 3AP006

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
3AP006
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Farmaceutisk vetenskap G2F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G)
Fastställd av
Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå vid farmaceutiska fakulteten, 16 november 2017
Ansvarig institution
Institutionen för farmaci

Allmänt

Kurser i professionell utveckling löper genom hela utbildningen med syfte att stärka studentens professionella identitet och utveckling. Dessa kurser omfattar verklighetsbaserade frågeställningar, vetenskapliga metoder och arbetssätt, samt muntlig och skriftlig kommunikation relaterat till professionen. Kurserna kompletterar övrig färdighetsträning inom programmet och ges i nära anknytning till och parallellt med övriga kurser under terminen. Kurserna avser belysa vikten av integrerad kunskap för att lösa kvalificerade yrkesrelaterade frågeställningar. Genom dessa kurser ges studenten möjlighet att öka sin självkännedom, att träna sin förmåga att arbeta i team samt att reflektera över framtida yrkesroller, etik och professionellt förhållningsätt. Kurserna i professionell utveckling examineras terminsvis.

Behörighetskrav

Samtliga kurser på apotekarprogrammets termin 1-4 är godkända, med undantag av ett kursmoment och en tentamen, samt att alla kurser på termin 5 har genomgåtts.

Mål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  • identifiera, formulera, analysera och lösa patientfall från den verksamhetsförlagda utbildningen
  • integrera kunskap från olika ämnesområden för att hantera verklighetsbaserade frågeställningar och situationer som kan uppstå under yrkesutövningen
  • visa förmåga till lagarbete och beslutsfattande inom professionen
  • identifiera sitt behov av ytterligare kunskap samt formulera relevanta inlärningsmål
  • argumentera muntligt för och reflektera kring fattade beslut i yrkesutövningen
  • kommunicera relevant information på ett målgruppsanpassat sätt
  • söka och värdera läkemedelsrelaterad information och vetenskaplig dokumentation
  • tillämpa kunskaper i evidensbaserad medicin
  • självständigt författa ett litteraturarbete på god fackspråklig svenska.

Innehåll

I kursen ingår två delkurser med syfte att stärka studentens professionella utveckling.

Under delkurs 1 ska studenten skriva ett litteraturarbete i vilket studenten självständigt presenterar vetenskaplig evidens för en läkemedelsbehandlings effektivitet.

Under delkurs 2 ligger särskilt fokus på farmaceutiskt relevanta och etiska frågeställningar med relation till läkemedel, läkemedelsanvändning och patientkommunikation. I kursen kan biologiska läkemedel, väletablerade växtbaserade läkemedel, traditionella växtbaserade läkemedel som naturläkemedel ingå. Kursen innehåller grundläggande teori om och praktisk övning i problembaserat lärande (PBL) som en integrerad del av kursen Farmakoterapi 6 hp.

Kursen omfattar 1,5 hp Farmakoepidemiologi och farmakoekonomi, 1 hp Farmakoterapi och 0,5 hp Farmakognosi.

Undervisning

Undervisningen sker i form av föreläsningar, fallstudier, seminarier och individuellt litteraturarbete.

Problembaserat lärande används som metod under delkurs 2. Stor vikt läggs vid den studerandes aktiva deltagande i seminarier och arbete i grupp, samt förmåga att självständigt söka information och lösa problem. I samband med seminarierna erhåller den studerande återkoppling från medstudenter och lärare på kommunikation, innehåll, vetenskapligt förhållningssätt och reflektion.

Obligatoriska moment: kursstart, på förhand angivna föreläsningar, inlämningsuppgifter, PBL-möten, seminarier och individuellt litteraturarbete.

Examination

För godkänd kurs krävs godkänt litteraturarbete i evidensbaserad medicin (1,5 hp), godkänt PBL-arbete (1 hp) samt godkänt seminarium (0,5 hp).

Möjlighet att komplettera icke godkända obligatoriska moment kan beredas tidigast vid nästa kurstillfälle och endast i mån av plats. Varje student har rätt till sammanlagt sex provtillfällen.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t. ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

Övriga föreskrifter

Kursen kan inte ingå i samma examen som 3FB405 Farmakoterapi på grund av överlapp.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin