Geografi C

30 hp

Kursplan, Grundnivå, 2KU057

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
2KU057
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Geografi G2E
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 28 augusti 2018
Ansvarig institution
Kulturgeografiska institutionen

Allmänt

Kursen kan läsas som fristående kurs eller programkurs.

Behörighetskrav

Geografi A och B

Mål

Efter genomgången kurs förväntas studenten kunna *

  • självständigt diskutera och analysera geografiska eller geografididaktiska frågeställningar i ett allmänt vetenskapsteoretiskt perspektiv
  • tillgodogöra sig texter med kvantitativa inslag och själv arbeta med grundläggande kvantitativa metoder inom till exempel geografiska informationssystem (GIS), vid enkätundersökningar och empiriska fältmätningar
  • tillgodogöra sig texter med kvalitativa inslag och själv arbeta med kvalitativa metoder vid exempelvis djupintervjuer och platsbeskrivningar
  • identifiera och formulera geografiska eller geografididaktiska problem och självständigt samla in och bearbeta material utifrån formulerade frågeställningar
  • självständigt avgränsa, utforma och utföra en mindre geografisk eller geografididaktisk forskningsuppgift med förankring i teori och problemställning och tillämpa geografisk metod, författa och försvara en vetenskaplig uppsats
  • aktivt och självständigt bidra i seminariediskussionerna och genomföra presentationer av det egna arbetet
  • självständigt genomföra en opposition.

* De geografididaktiska målen är främst avsedda för studenter som läser kursen inom ramen för ett lärarutbildningsprogram.

Innehåll

Kursens första del ägnas åt ämnesteoretisk fördjupning ur ett allmänt vetenskapsteoretiskt perspektiv samt åt geografisk teori och metodologi. Kursens andra del ägnas åt att planera, genomföra och i skriftlig form redovisa en geografisk eller geografididaktisk undersökning (uppsats), som ventileras vid seminarium med en i förväg utsedd opponent. Den student som avser genomföra och skriva en ämnesdidaktisk uppsats väljer som delkurs 2 Kandidatuppsats i geografi med didaktisk inriktning, 15 hp.

Ämnesteoretisk fördjupning, 15 hp

Kursen ger, ur ett allmänt vetenskapsteoretiskt perspektiv, fördjupade kunskaper i geografisk teori och metod. Här ges en översikt över allmänt förekommande metoder för insamling, bearbetning och presentation av information i geografiska undersökningar. Kvalitativa och kvantitativa metoder presenteras, tillämpas i olika övningsuppgifter och diskuteras med avseende på deras tillämpbarhet i olika sammanhang. Kursen är uppbyggd kring en serie praktiska tillämpningsövningar.

Här fokuseras på debatten rörande klimat- och andra miljöförändringar i det globala systemet med både sitt mänskliga och sina naturliga komponenter, samt deras förhållanden och dynamik. I samband med detta tar kursen upp vetenskapliga säkerhetsmarginaler samt möjligheter för samhället att anpassa sig med miljöpolitiska och förvaltningsmässiga verktyg.

Kandidatuppsats i geografi, 15 hp

De studerande skall planera, genomföra och i skriftlig form redovisa en geografisk undersökning. Särskild vikt läggs vid teoretisk och metodisk fördjupning. Uppsatsen ventileras vid seminarium med en i förväg utsedd opponent. Den godkända uppsatsen publiceras i Uppsala universitets digitala vetenskapliga arkiv DiVA.

eller

Kandidatuppsats i geografi med didaktisk inriktning, 15 hp

De studerande skall planera, genomföra och i skriftlig form redovisa en geografisk undersökning med didaktisk inriktning. Särskild vikt läggs vid teoretisk och metodisk fördjupning. Uppsatsen ventileras vid seminarium med i förväg utsedd opponent. Den godkända uppsatsen publiceras i Uppsala universitets digitala vetenskapliga arkiv DiVA.

Undervisning

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, övningar, handledning, laborationer och exkursioner.

Examination

Kursen examineras genom muntliga och skriftliga delprov samt skriftliga redogörelser, enskilt och i form av grupparbeten.

För godkänt slutbetyg krävs att alla delmoment bedömts godkända. Betyg på delkurser och kursen som helhet anges enligt skalan U-VG. För slutbetyget VG på hela kursen krävs VG på uppsatsarbetet. Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin