Vetenskaplig metod
Kursplan, Grundnivå, 3DR475
- Kod
- 3DR475
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Vårdvetenskap G2F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G)
- Fastställd av
- Programkommittén för sjuksköterskeprogrammen, 17 januari 2018
- Ansvarig institution
- Institutionen för kirurgiska vetenskaper
Allmänt
Kursen ingår i Röntgensjuksköterskeprogrammet, termin 4 och innehåller 7,5 hp teoretisk utbildning
Behörighetskrav
Godkända kurser från termin 1 samt 15 hp från termin 2.
Mål
Efter kursen Vetenskaplig metod ska studenten kunna:
- Översiktligt beskriva forskningsprocessens olika delar och grundläggande statistiska metoder
- Förstå och redogöra för samt konkretisera ett urval av vetenskapliga begrepp, forskningsetiska principer, vanliga exempel på statistiska tabeller och sammanställningar.
- Förstå och redogöra för samt kunna använda vetenskapliga artiklar som kunskapskällor, vilket innefattar att söka och identifiera relevanta vetenskapliga artiklar och att kunna sammanfatta och referera innehållet
- Förstå och redogöra för samt tillämpa sina kunskaper i vetenskaplig metod och statistik vid artikelgranskningsuppgifter och i utvecklingsarbeten.
Innehåll
- vetenskapsteoretiska begrepp
- forskningsdesign - problemställning och metod
- kvantitativa och kvalitativa datainsamlingsmetoder
- deskriptiv statistik samt parametriska och icke-parametriska metoder
- litteraturstudie som metod
- vetenskaplig rapportering och kritisk granskning
- forskningsetik
- enkätkonstruktion
- kvalitativa forskningsmetoder
Undervisning
Föreläsningar, arbete i basgrupper, individuellt arbete, seminarier
Obligatoriska moment: Introduktion till kurs/delkurser, schemalagda basgruppsträffar, seminarier, praktiska övningar, arbetsuppgifter med skriftlig inlämning/PM och examination
Examination
Examination sker kontinuerligt under kursens gång i form av skriftliga och muntliga uppgifter individuellt och i grupp. Samtliga delmoment och skriftlig individuell sluttentamen, som ingår i kursen, ska vara godkända för att kursen som helhet ska betraktas som godkänd.
Övriga föreskrifter
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t ex vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.