Global reproduktiv hälsa
Kursplan, Avancerad nivå, 3OG074
- Kod
- 3OG074
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Reproduktiv hälsa A1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G)
- Fastställd av
- Programkommittén för sjuksköterskeprogrammen, 17 januari 2018
- Ansvarig institution
- Institutionen för kvinnors och barns hälsa
Behörighetskrav
120 hp inom medicin eller vård.
Mål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenterna kunna:
• Redogöra för viktiga historiska milstolpar beträffande sexuell och reproduktiv hälsa och rättigheter i ett globalt perspektiv
• Analysera hur sexuell och reproduktiv hälsa påverkas av och påverkar folkhälsan i ett globalt perspektiv
• Analysera hinder för optimal reproduktiv hälsa ur ett fattigdomsperspektiv samt redogöra för kort och långsiktiga åtgärder
• Känna till aktuell internationell forskning beträffande reproduktiv hälsa i fattiga länder
• Redogöra för grundprinciperna för organisation av mödra, förlossningsvård, familjeplanering, säkra aborter och STI-program i fattiga länder samt analysera hinder och förutsättningar
• Diskutera hur sexuell och reproduktiv hälsa påverkas av akuta och kroniska konflikter och katastrofer samt redogöra för prioriterade insatser i ett kort och ett långsiktigt perspektiv
• Redogöra för olika internationella organisationer, nätverk och aktörer som arbetar med internationell reproduktiv hälsa
• Barnmorskans roll i organisation av reproduktiv hälsovård, samt i internationella organisationer på olika nivåer
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenterna visa förmåga att:
• integrera ovanstående kunskap vid analys av komplexa situationer, formulering av bedömningar och hypoteser samt värdering av information från olika källor
• självständigt kunna på ett begripligt sätt förmedla relevant kunskap till patienter, närstående, personal och studenter samt analysera och reflektera över sin egen förmåga till kommunikation.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs skall studenten visa förmåga att:
• självständigt kunna kritiskt granska och bedöma en vetenskaplig artikel inom ämnesområdet samt ta ställning till tillämpbarhet.
• Samla in, sammanställa, värdera och analysera fakta om reproduktiv hälsa i olika länder
Innehåll
Historiska milstolpar beträffande global reproduktiv och sexuell hälsa och rättigheter
Internationella konventioner
Internationella organisationer, närverk, och aktörer inom området
Global reproduktiv epidemiologi
Internationell reproduktiv hälsa i ett livscykelperspektiv samt påverkande faktorer
Fattigdomens avtryck på ungdomars, kvinnors och nyfödda barns hälsa
HIV/aids
Reproduktiv och sexuell hälsa vid konflikter och katastrofer
Organisation av reproduktiv hälso- och sjukvård samt barnmorskans roll
Internationella organisationers roll och insatser samt påverkansarbete för att främja global reproduktiv hälsa
Aktuell pågående forskning inom området
Undervisning
Utbildningen sker genom aktivt kunskapssökande, problemsökning, reflektion och kritisk analys enskilt och i grupp. I delkursen ingår grunderna i problembaserat lärande, en pedagogik som skall bidra till att utveckla förmågan till problemlösning. Den studerande ska tillägna sig ett självstyrt lärande och identifiera sina inlärningsbehov inom aktuella områden.
Examination
Examination sker kontinuerligt under kursen i form av skriftliga redovisningar samt godkänt deltagande i seminarier och gruppstillfällen.
Moment 1:
Artikelgranskning
Moment 2:
Hemtentamen
Moment 3:
Inlämningsuppgift: Landprofil som presenteras vid ett seminarium
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.
Övriga föreskrifter
Student som underkänts på tentamen har rätt att genomgå förnyad tentamen ytterligare 4 gånger (=totalt 5 tentamensprov). Efter 5 underkända tentamina kan den studerande förlora sin plats i utbildningen. Om synnerliga skäl finns kan programkommittén medge ytterligare tentamenstillfälle. Som tentamenstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i tentamen. Inlämning av s.k. blank skrivning räknas som tentamenstillfälle.
Enligt medicinska fakultetens beslut (Dnr 3579/98, 3651/98I) ska studenten lämna in en skriftlig ansökan till kursledare/studierektor om att få delta i tentamen vid det fjärde försöket. Kursledare/studierektor ska därefter tillsammans med studenten analysera situationen och vid behov erbjuda stödinsatser i syfte att optimera studentens förberedelser inför tentamen.
Student som ej blivit godkänd under verksamhetsförlagd utbildning (VFU) har rätt att genomgå förnyad VFU en gång (Dnr 3579/98, 3651/98I). Tidpunkten bestäms i varje enskilt fall, utifrån när lärare och handledare inom klinisk verksamhet finns att tillgå, företrädesvis inom terminstid. VFU ges i samverkan med klinisk verksamhet, ledighet kan inte beviljas under denna period.
Verksamhetsförlagd utbildning (VFU) kan vara förlagd även på kvällar/helger och pendling förekommer.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t ex vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.