Speldesign 3 - systemdesign

15 hp

Kursplan, Grundnivå, 5SD066

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
5SD066
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Speldesign G1F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 28 mars 2018
Ansvarig institution
Institutionen för speldesign

Behörighetskrav

Speldesign 2 - spelutveckling, 7,5 hp

Mål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  • Uppvisa en praktisk och teoretisk förståelse för hur man med fördel strukturerar spelsystem för att åstadkomma specifika uttryck och för att kommunicera specifika idéer,
  • Visa en praktisk och teoretisk förståelse för hur miljöer och spelarhandlingar i spel kan designas för att kommunicera narrativ,
  • Beskriva och utvärdera kopplingen mellan spelmekanismer och spelupplevelsen i komplicerade spelmiljöer,
  • Visa förmåga att resonera kring kommersiella mätverktyg och deras effekt på speldesignkrav samt en förmåga att analysera spel utifrån sådana ramverk,
  • Kommunicera och visualisera komplexa spelsystem,
  • Skapa flerspelabrädspel (?) som kommunicerar en specific estetik, såsom den definieras av MDA-ramverket, samt
  • Designa och genomföra tester för att mäta korrelationen mellan spelarperception, dynamik och spelarupplevelse, samt ha förmåga att diskutera korrelationens effekt i specifika kontexter.

Innehåll

Kursen tränar användandet av ett flertal abstrakta verktyg med vilka studenten analyserar, utvärderar och skapar komplexa spelsystem. Genom att tillämpa Mechanics, Dynamics, Aesthetics-ramverket i kombination med ramverk för att strukturera spelsystem så visualiserar, strukturerar och kommunicerar studenten komplexa spelsystem. Syftet är att åstadkomma en förståelse för hur komplicerade kedjor av spelmekanismer påverkar hur intuitivt och lättanvänt ett spelsystem är, samt hur kedjorna påverkar spelupplevelsen.

Genom användning av enklare level design-verktyg utvecklar studenten en spelmiljö med det uttryckta målet att kommunicera ett specifikt narrativ genom miljön. Detta tränar förmågan att kommunicera med hjälp av spelsystem och annan icke-verbal kommunikation för att kontrollera spelupplevelsen.

Studenten testar, analyserar och beskriver ett antal komplexa brädspel samt digitala spelsystem, varpå det avslutande projektet ger studenten i uppgift att designa, testa och kritiskt analysera ett brädspel. Under processen tillämpas färdigheterna som behandlats i kursen för att visualisera spelsystemets intuitiva element, hur lättlärt spelet är, samt förmågan att kommunicera en specifik estetik. Studenten skriver en reflektiv rapport som behandlar skapandet av brädspelet.

Narrativ, 3 hp

Gruppuppgift, 6 hp

Skriftlig rapport, 6 hp

Undervisning

Undervisning sker genom föreläsningar, seminarier, workshops och projektarbeten.

Examination

Examination sker genom den skriftliga rapporten, seminarier samt deltagande i workshops.

Som betyg används något av uttrycken Väl godkänd, Godkänd och Underkänd. För betyget Väl Godkänd krävs att Studenten erhåller betyget Väl Godkänd på den skriftliga rapporten vid det första examinationstillfället.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det

angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

Uppsala universitet accepterar inte fusk och plagiat. Studenter som misstänks vara inblandade i någon form av fusk och/eller plagiat anmäls till rektor. De disciplinära åtgärderna är varning eller avstängning från studier under en begränsad tid.

OBS: Endast avslutad kurs kan ingå i examen.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin