Logopedens yrkesroll

21 hp

Kursplan, Grundnivå, 3LG114

Kod
3LG114
Utbildningsnivå
Grundnivå
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G)
Fastställd av
Programkommittén för logopedprogrammet, 20 september 2018
Ansvarig institution
Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

Behörighetskrav

Till första terminens delkurs ska studenten vara antagen till logopedprogrammet. Programmets uppläggning bygger på progression och att kurserna läses i turordning enligt studieplan.

Mål

Kursen pågår under logopedprogrammets alla terminer, varje termin utgör en delkurs. Delkurserna heter LY 1 - LY 8 (logopedens yrkesroll). När en delkurs har avslutats får godkänd student delkursens poäng registrerad. Kursen som helhet avslutas termin åtta.

Efter avslutad kurs ska studenten:

LY 1, 3 hp

  • ha grundläggande kunskap om logopedin som professions- och akademiskt ämne samt dess koppling till neurovetenskap
  • visa förmåga att diskutera i grupp
  • känna till vad som definierar och skiljer kvantitativ och kvalitativ forskningsmetodik
  • kunna redogöra för grundläggande begrepp inom vetenskapsteori och vetenskapsmetodik
  • ha grundläggande kunskap om vetenskaplig litteratursökning
  • ha en grundläggande förståelse av sekretesslagen
  • kunna observera, analysera och reflektera kring kommunikativ och och oralmotorisk utveckling hos barn vid sex månaders ålder

LY 2, 1,5 hp

  • ha kunskap om logopedin som professions- och akademiskt ämne
  • kunna redogöra för hur individens kommunikationsförmåga är en integrerad del av individens personlighet och sociala situation
  • reflektera över sina egna känslor och attityder inför kommunikationssvårigheter
  • ha kunskap om aktivt lyssnande och förmåga att reflektera kring faktorer som främjar respektive hämmar god kommunikation
  • ha tillämpat grundläggande samtalstekniker i fiktiva samtal
  • ha kännedom om logopediska hjälpmedel vid läs- och skrivsvårigheter och kunna använda dessa för egen studieteknik
  • känna till olika vårdprofessioners kompetens- och ansvarsområden
  • förstå innebörden av interprofessionell kompetens samt reflektera kring de processer och roller som uppstår i en arbetsgrupp
  • kunna observera, analysera och reflektera kring språk, tal och oralmotorisk utveckling hos barn vid ett års ålder

LY 3, 1,5 hp

  • ha kunskap om publiceringsprocessen och olika typer av vetenskapliga artiklar
  • ha fördjupad insikt i källkritik och vad ett kritiskt förhållningssätt innebär
  • ha kännedom om vad ett professionellt förhållningssätt och diskrimineringsgrunderna innebär utifrån ett logopediskt perspektiv
  • ha kännedom om de olika ljudskalornas innebörd och principer
  • ha kännedom om grundläggande tekniska aspekter för analoga och digitala signaler
  • kunna förstå och tillämpa grundläggande statistik för att kunna värdera/förklara logopediska testresultat
  • ha kännedom om muntliga- och skriftliga framställningstekniker samt skriva utlåtande utifrån patientfall
  • kunna observera, analysera och reflektera kring språk, tal och oralmotorisk utveckling hos barn vid 1,5 års ålder

LY 4, 3 hp

  • visa förmåga till lagarbete och samverkan med speciallärarstudenter i syfte att utveckla elevomhändertagande och få förståelse för skolpedagogik
  • kunna använda olika forskningsdatabaser från logopedins tvärvetenskapliga ämnesområde
  • praktiskt kunna tillämpa första hjälpen och hjärt- lungräddning i en övningssituation
  • kunna tillgodogöra sig innehållet i en vetenskaplig presentation
  • ha kunskap om testanvändning inför den verksamhetsförlagda utbildningen (kliniskt seminarium)
  • visa förmåga att muntligt redogöra för och att diskutera likheter och skillnader mellan olika kliniska verksamheter och arbetssätt (kliniskt seminarium)
  • kunna reflektera runt den egna rollen och utvecklingen som terapeut (kliniska seminarier)
  • kunna observera, analysera och reflektera kring språk, tal och oralmotorisk utveckling hos barn vid två års ålder

LY 5, 1,5 hp

  • visa god förmåga till muntlig framställning samt till att ge och ta emot återkoppling i grupp
  • ha förståelse för olika aspekter av hållbar utveckling och hur dessa relateras till den egna yrkesrollen
  • kunna diskutera mänskliga rättigheter tillsammans med andra professioner
  • kunna reflektera över bemötande och behandling ur ett människorättsperspektiv
  • utifrån evidensbaserad praktik kunna motivera arbetssätt och diskutera sin egen kompetensutveckling (kliniskt seminarium)
  • kunna reflektera och värdera kring både egna och andras reaktioner
  • kunna observera, analysera och reflektera kring språk, tal och oralmotorisk utveckling hos barn vid 2,5 års ålder

LY 6, 3 hp

  • kunna redogöra för huvuddragen av den lagstiftning som reglerar hälso- och sjukvården, inklusive socialtjänsten
  • kunna diskutera och problematisera erfarenheter av teamsamarbete och konsultativt arbetssätt (kliniskt seminarium)
  • visa förmåga att aktivt delta i en vetenskaplig diskussion
  • praktiskt kunna tillämpa förflyttningsteknik under ledning av fysioterapeutstudenter
  • kunna redogöra för faktorer som påverkar interaktion och kommunikation mellan människor
  • kunna praktisera samtalstekniker och leda svåra samtal kopplade till utmanande logopediska situationer
  • kunna observera, analysera och reflektera kring språk, tal och oralmotorisk utveckling hos barn vid tre års ålder

LY 7, 3 hp

  • ha förståelse för juridikens roll i vården och samspelet mellan etik och juridik
  • kunna tillämpa det regelverk som styr logopedens yrkesutövning
  • kunna reflektera över bemötande och samverkan med patienter, kollegor och andra yrkesgrupper utifrån ett HBTQ+-perspektiv
  • kunna reflektera kring yrkesrollen i ett multidisciplinärt team
  • visa kunskap om våld i nära relationer
  • med ett terapeutiskt förhållningssätt kunna stödja patienter och deras närstående i kris
  • ha kunskap om grundläggande etiska perspektiv och begrepp, och förmåga att kunna tillämpa kunskaperna på specifika fall
  • ha kännedom om prioriteringsprinciperna och den etiska plattformen, samt kunna reflektera över logopedens professionsetik
  • kunna analysera och diskutera de etiska aspekterna av en klinisk situation (kliniskt seminarium)
  • kunna observera, analysera och reflektera kring språk, tal och oralmotorisk utveckling hos barn vid 3,5 års ålder

LY 8, 4,5 hp

  • visa kunskap om logopedi i andra länder och för skilda förutsättningar utifrån ett socio-kulturellt perspektiv
  • kunna jämföra, förklara och diskutera diagnoser, behandlingsmetoder och logopediska forskningsrön på fackengelska i en internationell kontext
  • genomföra ett kunskapsprov och en planering av ett lärandemoment och utifrån dessa visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap samt kunna utveckla sin kompetens
  • kunna muntligen (liknande TED-talk) sammanfatta och förklara sin forskning med hög kvalitet gällande språkanvändning, struktur, layout, innehåll och tidsplanering
  • kunna observera, analysera och reflektera kring språk, tal och oralmotorisk utveckling hos barn vid fyra års ålder

Innehåll

Kursen innehåller huvudsakligen nio ämnesområden. Dessa ämnesområden återkommer flera gånger under kursen för att främja progression och stimulera lärande. Ämnesområdena är:

Barnobservationer

Inför yrkeslivet

Internationell logopedi inklusive hållbar utveckling

Interprofessionellt lärande

Introduktion till logopedyrket

Juridik och etik

Kliniska seminarier och auskultationer

Samtalsmetodik

Vetenskapsmetodik

LY 1, 3 hp

Följande strimmor ingår:

Barnobservation

Introduktion till logopedyrket

Juridik och etik

Kliniska seminarier och auskultationer

Vetenskapsmetodik

LY 2, 1,5 hp

Följande strimmor ingår:

Barnobservation

Interprofessionellt lärande

Introduktion till logopedyrket

Samtalsmetodik

LY 3, 1,5 hp

Följande strimmor ingår:

Barnobservation

Samtalsmetodik

Vetenskapsmetodik

LY 4, 3 hp

Följande strimmor ingår:

Barnobservation

Interprofessionellt lärande

Introduktion till logopedyrket

Kliniska seminarier och auskultationer

Vetenskapsmetodik

LY 5, 1,5 hp

Följande strimmor ingår:

Barnobservation

Internationell logopedi inkl. hållbar utveckling

Interprofessionellt lärande

Kliniska seminarier och auskultationer

LY 6, 3 hp

Följande strimmor ingår:

Barnobservation

Juridik och etik

Kliniska seminarier och auskultationer

Samtalsmetodik

LY 7, 3 hp

Följande strimmor ingår:

Barnobservation

Internationell logopedi

Interprofessionellt lärande

Juridik och etik

Kliniska seminarier och auskultationer

LY 8, 4,5 hp

Följande strimmor ingår:

Barnobservation

Internationell logopedi

Vetenskapsmetodik

Undervisning

Kursen ges i form av föreläsningar, övningar, diskussionsseminarier samt barnobservationer i hemmiljö. Inom kursen förekommer såväl enskilda som par- och gruppuppgifter. Viss undervisning kan komma att ske på engelska.

Examination

Kursen går under alla terminer. Varje termin utgör en egen delkurs med en tillhörande provkod så att studenten successivt examineras. För godkänt krävs:

  • närvaro vid alla obligatoriska moment
  • aktivt deltagande i gruppövningar och seminarier
  • godkända skriftliga- och muntliga uppgifter
  • godkänt resultat på skriftliga prov och andra examinerande uppgifter

Student som underkänts på tentamensprov har rätt att genomgå tentamensprov ytterligare fyra gånger (totalt fem tentamensprov). Om synnerliga skäl föreligger kan programkommittén medge ytterligare tentamenstillfälle. Som tentamenstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i tentamen. Inlämning av s.k. blank skrivning räknas som ett tentamenstillfälle.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

Studenten har rätt att på begäran byta examinator efter två underkända tentamina.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin