Klinisk logopedi vid förvärvade svälj- och kommunikationsstörningar

6 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 3LG019

Kod
3LG019
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Logopedi A1F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G)
Fastställd av
Programkommittén för logopedprogrammet, 20 september 2018
Ansvarig institution
Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

Behörighetskrav

För tillträde till kursen krävs godkänt på minst tre kliniska kurser eller kliniska kursdelar. Dessutom krävs att alla övriga kurser som getts är genomgångna.

Mål

Syftet med kursen är att erbjuda grundläggande praktisk utbildning i diagnostik och åtgärder vid tal-, språk och kommunikationsstörningar samt sväljsvårigheter orsakade av förvärvade sjukdomar och skador i nervsystemet, så att studenten är väl förberedd för tjänstgöring efter logopedexamen. Undervisningen syftar till att integrera teoretiska och kliniska kunskaper inom området.

Efter genomgången kurs skall studenten kunna

1) Ta upp relevant anamnes.

2) Utreda och diagnosticera tal, språk och kommunikation hos personer med förvärvade neurologiska sjukdomar eller skador och förmedla resultatet av bedömningen till patient, närstående och personal.

3) Utifrån anamnes, information från närstående och team samt logopedisk bedömning göra en helhetsbedömning av aktuell kommunikativ förmåga, kommunikativa behov och kommunikativ miljö hos personer med förvärvade kommunikationsstörningar.

4) Utifrån vetenskap och beprövad erfarenhet formulera mål för, planera, genomföra samt utvärdera intervention vid tal-, språk- och kommunikationsstörningar hos personer med förvärvade kommunikationssvårigheter.

5) Kunna utforma och/eller medverka vid utprovning av alternativt och kompletterande kommunikationssätt samt introducera det för patient, närstående och personal.

6) Instruera och handleda patient, närstående samt andra professioner i lämpliga kommunikativa strategier vid förvärvade kommunikationsstörningar.

7) Utreda och diagnosticera sväljssvårigheter samt vara förtrogen med olika instrumentella undersökningsmetoder och förmedla resultatet av bedömningen till patient, närstående och personal.

8) Utifrån anamnes, information från närstående och team samt logopedisk bedömning göra en helhetsbedömning av sväljsvårigheternas orsak och dess konsekvenser.

9) Utifrån vetenskap och beprövad erfarenhet formulera mål för, planera, genomföra samt utvärdera intervention av sväljsvårigheter.

10) Instruera och handleda patient, närstående samt personal i lämpliga åtgärder för en säker sväljning.

11) Göra adekvat journaldokumentation och utforma remissvar.

12) Ha ett professionellt förhållningssätt i allt arbete med patienter, närstående samt vid samverkan med kollegor och andra professioner.

13) Kunna reflektera och visa självkännedom om den egna utvecklingen i yrkesrollen.

Innehåll

Kursen är helt eller delvis verksamhetsförlagd. Det verksamhetsförlagda arbetet sker under handledning. Studenten förvärvar fördjupade kliniska färdigheter, och utvecklar ytterligare sin förmåga att arbeta självständigt, genom praktiskt arbete med personer med förvärvade sjukdomar och skador i nervsystemet och samverkan med närstående och team. Yrkesrelaterade rollspel, casearbete och andra praktiska övningar kan också förekomma som komplement till patientarbetet.

Under den första dagen/dagarna på den kliniska kursen introduceras studenten i verksamheten. Studenten auskulterar på handledaren eller annan logoped för att bli mer förtrogen med arbetsområdet samt förbereder sig inför kommande möten med patienter. Studenten introduceras även i aktuellt journalsystem.

Studenten arbetar kliniskt med vuxna med funktionsnedsättning till följd av förvärvad sjukdom eller skada i nervsystemet. Studenten tränas att ta upp anamnes, utreda, träna och bedöma personens möjligheter utifrån ett helhetsperspektiv, göra upp behandlingsplan och mål för långsiktiga och kortsiktiga åtgärder, och utvärdera dessa. Vidare tränas studenten att informera patient och närstående kring aktuella svårigheter, dessas orsak och konsekvenser samt att handleda och instruera personer i patientens omgivning. Studenten arbetar ofta i team och lär känna olika professioners roll i arbetet.

Studenten gör även en självreflektion över sin roll som terapeut. Självreflektionen utförs på samtliga VFU-perioder för att se den egna utveckingen av yrkesidentiteten.

Undervisning

Undervisning sker i form av kliniskt arbete, auskultationer, samtal och teamarbete, samt vid behov case eller andra arbetsrelaterade övningar i klinik eller på Logopedutbildningen. Under den verksamhetsförlagda utbildningen handleds studenten av en eller flera kliniskt verksamma logopeder med minst två års yrkeslivserfarenhet. Dessa logopeder ska ha handledarutbildning eller samarbeta med logoped med handledarutbildning.

Examination

Deltagande i kursens samtliga moment är obligatoriskt. Studentens uppfyllelse av kursmål bedöms av handledare, och i förekommande fall av lärare på Logopedutbildningen, och godkänns av examinator. I tveksamma fall görs bedömning gemensamt av handledare och examinator.

För godkänd kurs krävs:

  • deltagande vid obligatoriska moment
  • godkänt resultat på samtliga kursmål

En student kan komma att underkännas och få avbryta den verksamhetsförlagda utbildningen i förtid om det finns en påtaglig risk för att studenten på grund av grov oskicklighet kan komma att skada en annan person eller värdefull egendom om han eller hon fortsatt deltar i den verksamhetsförlagda utbildningen. En individuell plan skall bestämmas för studenten och delges honom eller henne skriftligen. I denna plan, som skall beslutas av programkommittén, skall anges vilka kunskaps- och färdighetsbrister som finns, vilket stöd studenten kan få från institutionen och hur och när kontrollen kan äga rum samt hur dessa skall gå till. En student har rätt till maximalt två kontrolltillfällen, dock högst ett per år. Studenten får inte delta i den verksamhetsförlagda utbildningen på nytt innan programkommittén har kontrollerat och godkänt att studenten har de kunskaper och färdigheter som krävs. Beslut om den individuella studieplanen kan av programkommittén delegeras till studiesocial kommitté eller motsvarande med studentrepresentation.

Studerande som ej blivit godkänd i klinisk utbildning har rätt att genomgå förnyad klinisk utbildning en gång. Om synnerliga skäl föreligger kan programkommittén medge ytterligare tillfälle att genomgå klinisk utbildning.

Student som på grund av medicinska eller sociala skäl varit frånvarande från undervisningen upp till 20%, kan få kursen godkänd om handledaren och examinator bedömer att studenten har uppnått godkända färdigheter.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

Litteraturlista saknas.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin