Barnhälsovård och elevhälsa, barn- och ungdomspsykiatrisk vård och omvårdnad

7,5 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 3PE139

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
3PE139
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Medicinsk vetenskap A1N, Vårdvetenskap A1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G)
Fastställd av
Programkommittén för sjuksköterskeprogrammen, 7 januari 2018
Ansvarig institution
Institutionen för kvinnors och barns hälsa

Allmänt

Kursen ingår i specialistsjuksköterskeprogrammets inriktning mot hälso- och sjukvård för barn och ungdomar och utgörs av 7,5 hp varav verksamhetsförlagd utbildning 6 hp inom barnhälsovård och elevhälsa med medicinsk inriktning. Den teoretiska delen utgörs av 1 hp barns utveckling och behov, barnhälsovård och elevhälsa med medicinsk inriktning samt 0,5 hp barn- och ungdomspsykiatrisk vård och omvårdnad. Kursen innehåller vårdvetenskap 5 hp samt medicinsk vetenskap 2,5 hp.

Behörighetskrav

För tillträde till specialistsjuksköterskeprogrammet krävs av Socialstyrelsen utfärdad legitimation som sjuksköterska samt kandidatexamen omfattande 180 högskolepoäng med minst 90 högskolepoäng inom huvudområdet vårdvetenskap, vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad, omvårdnadsvetenskap, omvårdnad eller motsvarande utländsk examen. Dessutom krävs yrkesverksamhet som sjuksköterska motsvarande minst 12 månaders heltidstjänstgöring. Inriktningen Ambulanssjukvård kräver dessutom minst B-körkort.

Mål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna

Kunskap och förståelse

  • redogöra för hälsoproblem under barn- och ungdomsåren samt sjukdomspanoramat inom barnpsykiatri och relaterad omvårdnad
  • redogöra för barns och ungdomars kost och näringsbehov
  • redogöra för förebyggande och hälsofrämjande arbete för barn och ungdomar i ett samhällsperspektiv

Färdighet och förmåga

  • självständigt kunna ansvara för och utföra viss hälsokontroll och vaccinationsverksamhet, och främja den fysiska, psykiska och sociala hälsan samt förebygga uppkomsten av sjukdom och sjukdomskomplikationer hos barn och ungdomar i samverkan med föräldrar/anhöriga
  • tillämpa omvårdnadsprocessen inom barn och skolhälsovård och barn- och ungdomspsykiatrisk vård i enlighet med FN:s barnkonvention

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • visa förmåga till inlevelse och med ett professionellt och etiskt förhållningssätt stödja och hjälpa barn och ungdomar och deras närstående så att rädsla och otrygghet reduceras inför och under undersökningar och behandlingar
  • självständigt analysera och värdera olika kunskapskällor och omvårdnadsforskning
  • utvärdera sina kunskaper, egna prestationer och förmåga till lyhördhet och samarbete samt identifiera behovet av fortsatt kunskapsutveckling och personlig utveckling.

Innehåll

Medicinsk vetenskap:

Barns och ungdomars utveckling och utvecklingspsykologi

Kost och näringsbehov

Hälsoundersökningar och vaccinationer

Hälsorisker

Barnhälsovårdens och elevhälsans verksamhet och mål

Beteendestörningar, neurotiska och psykiatriska störningar

Vårdvetenskap:

Omvårdnad av barn och ungdomar i ett samhällsperspektiv

Förebyggande och hälsofrämjande verksamhet för barn och ungdomar

Omvårdnad relaterat till kost och näringsbehov

Omvårdnad inom barnhälsovård och elevhälsa med medicinsk inriktning

Nationella och internationella lagar, rekommendationer och mål för hälsoarbete med barn och ungdomar

Professionell yrkesroll

Undervisning

Teoretiska studier: Föreläsningar, litteraturstudier, seminarier och webbaserad reflektion.

Kursen är delvis nätburen med två till tre sammankomster på studieorten i ett par dagar. Studenten ska ha tillgång till dator med webbkamera med Internetuppkoppling med god prestanda.

Verksamhetsförlagd utbildning: Färdighetsträning, deltagande observation, litteraturstudier, rapportskrivning, webbaserad reflektion och reflektionsseminarier. Handledning av specialistsjuksköterska i samverkan med klinisk adjunkt/klinisk lektor.

OBLIGATORISKA MOMENT

Introduktion till kurs, seminarier, färdighetsträning, verksamhetsförlagda studier, studieuppgifter med skriftlig och muntlig redovisning. Obligatorisk vetenskaplig litteratur tillkommer. Enstaka nyckelföreläsningar är obligatoriska.

Examination

Teoretiska studier: Examination av kursens uppställda mål sker kontinuerligt under kursens gång i form av muntliga och skriftliga uppgifter - tentamina individuellt och i grupp. Vid examination i grupp ska studenten delta aktivt med kunskap och reflektion.

Verksamhetsförlagd utbildning: Examination av kursen innebär bedömning av kunskaper, färdigheter och förhållningssätt enligt formulerade inlärningsmål, AssCE-formuläret på avancerad nivå, studieuppgifter och kliniska examinationer relaterade till kursens mål.

Övriga föreskrifter

Student som underkänts på tentamen har rätt att genomgå förnyad tentamen ytterligare 4 gånger (=totalt 5 tentamensprov). Efter 5 underkända tentamina kan den studerande förlora sin plats i utbildningen. Om synnerliga skäl finns kan programkommittén medge ytterligare tentamenstillfälle. Som tentamenstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i tentamen. Inlämning av s.k. blank skrivning räknas som tentamenstillfälle.

Enligt medicinska fakultetens beslut (Dnr 3579/98, 3651/98I) ska studenten lämna in en skriftlig ansökan till kursledare/studierektor om att få delta i tentamen vid det fjärde försöket. Kursledare/studierektor ska därefter tillsammans med studenten analysera situationen och vid behov erbjuda stödinsatser i syfte att optimera studentens förberedelser inför tentamen.

Student som ej blivit godkänd under verksamhetsförlagd utbildning (VFU) har rätt att genomgå förnyad VFU en gång (Dnr 3579/98, 3651/98I). Tidpunkten bestäms i varje enskilt fall, utifrån när lärare och handledare inom klinisk verksamhet finns att tillgå, företrädesvis inom terminstid. VFU ges i samverkan med klinisk verksamhet, ledighet kan inte beviljas under denna period.

Verksamhetsförlagd utbildning (VFU) kan vara förlagd även på kvällar/helger och pendling förekommer.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t ex vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin