Balochiska C
Kursplan, Grundnivå, 5BA003
- Kod
- 5BA003
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Iranska språk G2F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 6 september 2019
- Ansvarig institution
- Institutionen för lingvistik och filologi
Allmänt
Kursen ges som fristående kurs.
Behörighetskrav
Balochiska A och minst 22,5 hp från Balochiska B
Mål
Efter avslutad kurs ska studenten för betyget Godkänd minst kunna
Avseende delkurs 1: Balochisk poesi
- läsa enklare balochisk diktning;
- översätta enklare balochisk diktning till svenska/engelska;
- känna till viktiga teman i den balochiska diktningen.
Avseende delkurs 2: Modern balochisk skönlitterär prosa
- läsa moderna balochiska noveller på olika dialekter;
- översätta moderna balochiska noveller till svenska/engelska;
- känna till viktiga teman i den balochiska skönlitteraturen.
Avseende delkurs 3: Balochisk dialektologi
- i detalj redogöra för den balochiska dialektsituationen;
- beskriva en valfri balochisk dialekt eller dialektgrupp med avseende på fonologi, morfologi och syntax och jämföra den med det litterära standardspråket;
- läsa texter på vald specialdialekt;
- översätta texter på vald specialdialekt till svenska/engelska.
Avseende delkurs 4: Språkvetenskaplig teori och metod för filologisk inriktning på Mellanösterns, Central-, Öst- och Sydasiens språk
Se kursplan för 5AA014 Språkvetenskaplig teori och metod för filologisk inriktning på Mellanösterns, Central-, Öst- och Sydasiens språk
Innehåll
Delkurs 1: Balochisk poesi, 7,5 hp
Delkurs 2: Modern balochisk skönlitterär prosa, 7,5 hp
Delkurs 3: Balochisk dialektologi, 7,5 hp
Delkurs 4: Språkvetenskaplig teori och metod för filologisk inriktning på Mellanösterns, Central-, Öst- och Sydasiens språk, 7,5 hp
Undervisning
Undervisningen består av föreläsnings-, övnings- och examinationsmoment. Studentens egna lärandeaktiviteter är avgörande för genomförande av kursen.
Examination
Studenterna visar resultaten av sitt lärande genom skriflitga inlämningsuppgifter, muntliga presentationer samt salsskrivningar.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.