Flerspråkighet och språkstörning

7,5 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 5LN143

Kod
5LN143
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Lingvistik A1N, Logopedi A1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 6 mars 2019
Ansvarig institution
Institutionen för lingvistik och filologi

Allmänt

Kursen ingår i Logopedprogrammets sjunde termin.

Behörighetskrav

Inom programmet gäller generella regler fastställda av medicinska fakultetens grundutbildningskommitté (se utbildningsplanen). Programmets uppläggning bygger på klar progression varför den studerande skall följa kurserna i tur och ordning. Tillträde till termin 7: 165 hp.

Genomgångna kurser: Barnets språkutveckling, fler- och andraspråksinlärning 7,5 hp, Neurolingvistik I, läsning och skrivning 7,5 hp.

Mål

Kursen syftar till att ge studenten fördjupade kunskaper inom området flerspråkighet och språkstörning ur ett lingvistiskt perspektiv med fokus på aktuell forskning.

Efter avslutad kurs skall studenten för att förtjäna betyget Godkänd minst kunna:

- redogöra för de viktigaste modeller som föreslagits för att beskriva andraspråksinlärning och flerspråkig språkutveckling och flerspråkig lagring av språk, samt kritiskt reflektera över deras empiriska bas

- beskriva centrala ämnen inom fonologi, lexikon, grammatik och pragmatik där flerspråkig utveckling har undersökts

- redogöra för och kritiskt reflektera över sociala faktorer som påverkar flerspråkig språkutveckling

- redogöra för och kritiskt reflektera över likheter och skillnader mellan språkstörningar och så kallad typisk flerspråkig språkutveckling

- kritiskt reflektera över språklig bedömning av flerspråkiga barn (inom lingvistisk forskning och logopedisk praxis)

- beskriva centrala aspekter av språkförlust ur ett flerspråkighetsperspektiv

- beskriva vanliga metoder för att samla in inlärardata, samt självständigt analysera, beskriva och jämföra muntligt material.

Innehåll

Teorier inom forskningen kring flerspråkighet, andraspråksinlärning och språkstörningar. Diskussion av representativa studier rörande andraspråkets fonologi, grammatik och pragmatik. Studiernas skilda teoretiska bakgrund, undersökningsmetodik och presentation och tolkning av resultaten. Generella aspekter som transfer, inflödets roll och ålderns betydelse. Sociala faktorer, språkmiljöer och språkutveckling. Flerspråkighet i samhället. Karakteristiska drag vid utvecklandet av samtidig respektive successiv flerspråkighet. Kommunikation på två språk, kodväxling och interferens. Studenterna studerar och använder metoder att samla in inlärardata. Analyser av performansdata utgör en viktig del. Avgränsning mellan språkstörning och andraspråksinlärning. Språklig bedömning av flerspråkiga barn. Språkstörning hos flerspråkiga. Språkförlust.

Kursen skall ge fördjupad kunskap om centrala frågeställningar, terminologi, förklaringsmodeller och teorier inom forskningsfältet flerspråkighet och språkstörning med fokus på barn. Särskilt uppmärksamhet ägnas åt aktuella undersökningsmetoder med anknytning till internationella forskningsprojekt inom flerspråkig språkutveckling och språkstörning.

Undervisning

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och diskussioner av vetenskapliga artiklar som lästs och förberetts hemma. Övningar och grupparbeten ingår. Studenternas egna lärandeaktiviteter är av avgörande vikt för arbetet på kursen och inkluderar självständig läsning och bearbetning av kurslitteraturen.

Examination

Kursen har tre examinerande moment:

1. aktivt deltagande i kursens seminariediskussioner och övningar;

2. litteraturuppgifter med redovisningar;

3. muntlig examination i form av grupparbeten där studenterna ansvarar för, planerar och genomför ett seminarium inom området flerspråkighet och/eller språkstörning.

För betyget G krävs G på samtliga moment. För betyget VG krävs VG på moment 2 och 3 samt G på moment 1.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin