Användbarhet och design av interaktiva system
Kursplan, Avancerad nivå, 2IV138
- Kod
- 2IV138
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Företagsekonomi A1F, Informationssystem A1F, Människa-datorinteraktion A1F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 25 oktober 2018
- Ansvarig institution
- Institutionen för informatik och media
Allmänt
Kursen ingår i masterprogrammet i i management, kommunikation och IT (MKIT).
Behörighetskrav
Antagen till Masterprogram i management, kommunikation och IT med 45 hp från termin 1 och 2.
Mål
Kursens mål är att introducera ämnet människa-datorinteraktion och teorier, metoder och praktiker för design av interaktiva system. Kursen fokuserar på vikten av ett användarcentrerat perspektiv vid utveckling och introduktion av interaktiva system i en organisation. Målet är att studenten ska vara väl förberedd för att samarbeta med olika intressenter i en systemutvecklingsprocess och även att kunna bedöma och upphandla tjänster inom interaktionsdesign och utvärdering.
Vad gäller kunskap och förståelse förväntas studenten efter genomgången kurs kunna:
- redogöra för utvecklingen av de viktigaste teorierna inom området människa-dator interaktion.
- förklara hur variationer i användargränssnittet påverkar olika användargruppers förutsättningar på olika sätt och varför det är på det sättet.
- beskriva den del av psykologisk teori som är relevant för människa-datorinteraktion såsom perception, kognition, inlärning, motivation och social interaktion.
- redogöra för några viktiga teorier inom interaktionsdesign.
Vad gäller färdighet och förmåga förväntas studenten efter genomgången kurs kunna:
- beskriva alla faser i designprocessen och vilka metoder som är lämpliga för de olika faserna. Under kursens gång kommer studenten att få lära sig att genomföra användarstudier, interaktionsdesign, prototyping och utvärdering. Studenten kommer att lära sig att med olika medel kommunicera designidéer och att ta emot och använda sig av återkoppling från olika intressenter.
- samarbeta med olika intressenter kring utveckling av interaktiva system
- välja lämpligt teoretiskt ramverk för att analysera ett problem inom människa-datorinteraktion
- utforma en interaktionsdesign anpassad för en viss användarkategori och användningskontext
- analysera kostnadseffektivitet för interaktionsdesign och användbarhetsutvärderingar
Vad gäller värderingsförmåga och förhållningssätt förväntas studenten efter genomgången kurs kunna:
- kritiskt granska och utvärdera designförslag baserat på kunskap från psykologi och människa-datorinteraktion
- reflektera över att en viss utformning av ett användargränssnitt kan komma att oavsiktligt utesluta användarkategorier med särskilda behov.
- reflektera över intervju- och testpersoners rättigheter och integritet.
Innehåll
Människa-datorinteraktion som ämne för forskning och utveckling. Begreppet användbarhet och dess operationalisering och metod för mätning. Psykologiska aspekter relevanta för människa-datorinteraktion: perception, kognition, inlärning, motivation och social interaktion. Tekniker för design av interaktiva system: användarstudier, prototyputveckling, layout och visuell kommunikation, interaktionstekniker, utvärderingsmetoder. Designteori.
Undervisning
Föreläsningar, seminarier, och projektarbete.
Examination
Kursen examineras genom deltagande i seminarier, genomförandet av projektarbete samt genom skriftlig tentamen.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare eller beslut om undantag som fattats av institutionens arbetsgrupp för studieärenden.