Klinisk logopedi vid medfödda svälj- och kommunikationsstörningar

4,5 hp

Kursplan, Grundnivå, 3LG014

Kod
3LG014
Utbildningsnivå
Grundnivå
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G)
Fastställd av
Programkommittén för logopedprogrammet, 29 november 2018
Ansvarig institution
Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

Behörighetskrav

För tillträde till kursen krävs godkänt på samtliga kurser på termin 2 och 3, och minst två kliniska kurser eller kliniska kursdelar. Dessutom krävs att alla övriga kurser som getts är genomgångna.

Mål

Syftet med kursen är att erbjuda grundläggande praktisk utbildning i diagnostik och åtgärder vid tal-, språk- och kommunikationsstörningar, oralmotoriska avvikelser samt ät-/sväljssvårigheter orsakade av medfödda eller tidigt förvärvade skador i nervsystemet, så att studenten är väl förberedd för tjänstgöring efter logopedexamen. Undervisningen syftar till att integrera teoretiska och kliniska kunskaper inom området.

Efter genomgången klinisk kurs skall studenten kunna

1) Ta upp relevant anamnes.

2) Utreda och diagnosticera tal, språk och kommunikation hos personer med medfödda/tidigt förvärvade neurologiska sjukdomar eller skador och förmedla resultatet av bedömningen till patient, närstående och personal.

3) Utifrån anamnes, information från närstående och team samt logopedisk bedömning göra en helhetsbedömning av kommunikationsutveckling, kommunikativa behov och kommunikativ miljö hos personer med medfödda/tidigt förvärvade kommunikationsstörningar.

4) Utifrån vetenskap och beprövad erfarenhet formulera mål för, planera, genomföra samt utvärdera intervention vid tal-, språk- och kommunikationsstörningar hos personer med medfödda/tidigt förvärvade kommunikationssvårigheter.

5) Kunna utforma och/eller medverka vid utprovning av alternativt och kompletterande kommunikationssätt samt introducera det för patient, närstående och personal.

6) Utreda och diagnosticera avvikelser i oralmotorik samt ät- och sväljfunktion och förmedla resultatet av bedömningen till patient, närstående och personal.

7) Utifrån vetenskap och beprövad erfarenhet formulera mål för, planera, genomföra och utvärdera åtgärder som förbättrar ät-/sväljfunktionen eller underlättar matsituationen för personer med medfödda/tidigt förvärvade sjukdomar och skador i nervsystemet.

8) Arbeta konsultativt. Föreslå insatser, instruera och handleda personal och närstående, kring kommunikation, oralmotoriska avvikelser samt ät-och sväljsvårigheter.

9) Göra adekvat journaldokumentation.

10) Ha ett professionellt förhållningssätt i allt arbete med patienter, närstående samt vid samverkan med kollegor och andra professioner.

11) Kunna reflektera och visa självkännedom om den egna utvecklingen i yrkesrollen.

Innehåll

Kursen är helt eller delvis verksamhetsförlagd. Det verksamhetsförlagda arbetet sker under handledning. Studenten förvärvar fördjupade kliniska färdigheter genom praktiskt arbete med personer med funktionsnedsättning och samverkan med närstående och team. Yrkesrelaterade rollspel, casearbete och andra praktiska övningar kan också förekomma som komplement till patientarbetet.

Under den första dagen/dagarna på den kliniska kursen introduceras studenten i verksamheten. Studenten auskulterar på handledaren eller annan logoped för att bli mer förtrogen med arbetsområdet samt förbereder sig inför kommande möten med patienter. Studenten introduceras även i aktuellt journalsystem.

Studenten arbetar kliniskt med barn, unga och vuxna med medfödda eller tidigt förvärvade sjukdomar och skador i nervsystemet. Studenten tränas att ta upp anamnes, utreda, träna och bedöma personens möjligheter utifrån ett helhetsperspektiv, göra upp interventionsplan och mål för långsiktiga och kortsiktiga åtgärder, och utvärdera dessa. Vidare tränas studenten att informera patient och närstående kring aktuella svårigheter, samt att handleda och instruera personer i patientens omgivning. Studenten arbetar i team och lär känna olika professioners roll i arbetet.

Studenten gör även en självreflektion över sin roll som terapeut. Självreflektionen utförs på samtliga VFU-perioder för att se den egna utvecklingen av yrkesidentiteten.

Undervisning

Undervisning sker i form av kliniskt arbete, auskultationer, samtal och teamarbete, samt vid behov case eller andra arbetsrelaterade övningar i klinik eller på Logopedutbildningen. Under den verksamhetsförlagda utbildningen handleds studenten av en eller flera kliniskt verksamma logopeder med minst två års yrkeslivserfarenhet. Dessa logopeder ska ha handledarutbildning eller samarbeta med logoped med handledarutbildning.

Examination

Deltagande i kursens samtliga moment är obligatoriskt. Studentens uppfyllelse av kursmål bedöms av handledare, och i förekommande fall av lärare på Logopedutbildningen, utifrån fastslagna kriterier och godkänns av examinator. I tveksamma fall görs bedömning av den kliniska delen gemensamt av handledare och examinator.

För godkänd kurs krävs:

  • deltagande vid obligatoriska moment
  • godkänt resultat på samtliga kursmål

En student kan komma att underkännas och få avbryta den verksamhetsförlagda utbildningen i förtid om det finns en påtaglig risk för att studenten på grund av grov oskicklighet kan komma att skada en annan person eller värdefull egendom om han eller hon fortsatt deltar i den verksamhetsförlagda utbildningen. En individuell plan skall bestämmas för studenten och delges honom eller henne skriftligen. I denna plan, som skall beslutas av programkommittén, skall anges vilka kunskaps- och färdighetsbrister som finns, vilket stöd studenten kan få från institutionen och hur och när kontrollen kan äga rum samt hur dessa skall gå till. En student har rätt till maximalt två kontrolltillfällen, dock högst ett per år. Studenten får inte delta i den verksamhetsförlagda utbildningen på nytt innan programkommittén har kontrollerat och godkänt att studenten har de kunskaper och färdigheter som krävs. Beslut om den individuella studieplanen kan av programkommittén delegeras till studiesocial kommitté eller motsvarande med studentrepresentation.

Studerande som ej blivit godkänd i klinisk utbildning har rätt att genomgå förnyad klinisk utbildning en gång. Om synnerliga skäl föreligger kan programkommittén medge ytterligare tillfälle att genomgå klinisk utbildning.

Student som på grund av medicinska eller sociala skäl varit frånvarande från undervisningen upp till 20%, kan få kursen godkänd om handledaren och examinator bedömer att studenten har uppnått godkända färdigheter.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

Litteraturlista saknas.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin