Människa-datorinteraktion: Sociala medier

15 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 2IV121

Kod
2IV121
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Människa-datorinteraktion A1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 25 oktober 2018
Ansvarig institution
Institutionen för informatik och media

Allmänt

Delkurs inom masterprogrammet i människa-dator interaktion. Kursen ges på engelska.

Behörighetskrav

Kandidatexamen om 180 hp och kunskaper i engelska motsvarande vad som krävs för grundläggande behörighet till utbildning på grundnivå.

Mål

Kursen syftar till att ge studenterna kunskap om Internet och sociala medier med fokus på hur denna teknologi kan användas och hur dess användning kan studeras.

Studenterna kommer att lära sig att diskutera sociala interaktionsmönster och konventioner för social design, såväl som de komponenter och delar som utgör byggstenarna för sociala upplevelser. De kommer också att lära sig att designa sociala medier anpassade till speciella syften och användargrupper.

Vid examinationen av kursen förväntas studenterna kunna:

1. beskriva och diskutera olika teoretiska perspektiv på informationsteknologiska förändringar

2. beskriva och diskutera den historiska utvecklingen av Internet och sociala medier

3. uppvisa kunskap om nuvarande användning av Internet och sociala medier i ett globalt perspektiv

4. reflektera över Internet och sociala medier från olika perspektiv: individ, organisation, företag och samhälle.

5. använda sig av designprinciper och designmönster för utformning av sociala medier

6. tillämpa kvalitativa och kvantitativa metoder för att analysera användningsmönster i sociala medier.

7. uppvisa färdighet i muntlig och skriftlig presentation, diskussion och att ge och ta konstruktiv kritik.

Innehåll

Kursen fördjupar studentens kunskap inom flera områden

- hur man kan karakterisera stora förändringar inom informations- och kommunikationsteknologi. Första och andra ordningens effekter.

- perspektiv på Internetanvändning, access, engagemang och interaktion. Den digitala klyftan och universell tillgänglighet.

- socialt formande: hur människor omskapar informations- och kommunikationsteknologin.

- sociala konsekvenser: hur informations- och kommunikationsteknologin omskapar människors liv

- kulturella praktiker inom Internet och sociala medier

- kvalitativa och kvantitativa metoder för att studera användningsmönster inom Internet och sociala medier

- immaterialrätt och Internet.

- design och utveckling av nya medier

Kursen förbereder studenterna för att arbeta med sociala medier och som forskare inom området.

Undervisning

Föreläsningar, seminarier, handledning och ett projektarbete i grupp.

Examination

Aktivt deltagande vid föreläsningar och seminarier. Kvalitet på inlämningsuppgifter och projektarbete.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare eller beslut om undantag som fattats av institutionens arbetsgrupp för studieärenden.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin