AI-programmering 1

7,5 hp

Kursplan, Grundnivå, 5SD806

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
5SD806
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Datavetenskap G1F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 31 oktober 2018
Ansvarig institution
Institutionen för speldesign

Behörighetskrav

15 hp datavetenskap inklusive Programmering med C/C++ 1 - introduktion, 5 hp, och Programmering med C/C++ 2 - algoritmer, datastrukturer och designmönster, 5 hp.

Mål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  • förstå grundläggande problemlösning och kunskapsrepresentations paradigmer inom artificiell intelligens,
  • kan förklara koncept relaterade till AI, till exempel: state machines, behaviour trees, steering, minmax, pruning, pathfinding och goal-oriented action planning (GOAP),
  • implementera AI koncept för att programmera intelligenta agenter som har intern logik (sense, decide, act), samt
  • kommunicera muntligt och skriftligt kring sitt arbete och dess tekniska och teoretiska bakgrund.

Innehåll

Kursen är en introduktion till AI och designprinciper för intelligenta agenter. Studenten introduceras först till grundläggande teorier om AI och dess applikation i spel. Under handledda laborationer får studenten därefter programmera, implementera och undersöka olika aspekter av AI.

Undervisning

Undervisningsformerna är föreläsningar samt lärarledda övningar och laborationer med obligatoriska inlämningsuppgifter.

Examination

Examination sker genom löpande inlämningsuppgifter.

BETYG

Som betyg på kursen används något av uttrycken Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd.

PLAGIAT OCH FUSK Uppsala universitet ser allvarligt på fusk och plagiat och disciplinära åtgärder tas emot studenter som misstänks vara inblandade i någon form av fusk och/eller plagiat. De disciplinära åtgärderna är varning och avstängning under en begränsad tid.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin