Lågnivå-parallellprogrammering
Kursplan, Avancerad nivå, 1DL550
- Kod
- 1DL550
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Datavetenskap A1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (3), icke utan beröm godkänd (4), med beröm godkänd (5)
- Fastställd av
- Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 30 augusti 2018
- Ansvarig institution
- Institutionen för informationsteknologi
Behörighetskrav
120 hp varav 60 hp datavetenskap inklusive en fortsättningskurs i programmering samt programmering i C. Engelska 6. (Med en svensk kandidatexamen uppfylls kravet på engelska.)
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- förklara centrala problem inom parallellprogrammering såsom datadistribution, lastbalansering, låsning och synkronisering
- konstruera parallella algoritmer, dvs. identifiera parallellism i en given algoritm, implementera denna parallellism samt identifiera faktorer som begränsar parallellismen i ett program eller algoritm
- jämföra olika modeller för högprestanda parallellprogrammering, t.ex. med avseende på prestanda och effektivitet i utvecklingen
- använda olika modeller för parallellprogrammering och välja lämplig modell utifrån givna förutsättningar som t.ex. datorarkitektur, tillämpning och effektivitet
Innehåll
Introduktion till parallellprogrammering och hårdvara. Centrala problem såsom datadistribution, lastbalansering, låsning och synkronisering. Algoritmer för parallelprogrammering samt faktorer som begränsar parallellism. Modeller för parallellprogrammering, deras för- och nackdelar, jämförelser mellan olika modeller.
Undervisning
Föreläsningar och seminarier. Obligatorisk närvaro vid undervisningstillfällen kan förekomma.
Examination
Aktivt deltagande vid seminarier. Muntlig och skriftlig redovisning av uppgifter och projekt.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.
Litteraturlista
Litteraturlista saknas.