Energifysik I
Kursplan, Grundnivå, 1FA402
- Kod
- 1FA402
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Fysik G1F, Teknik G1F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (3), icke utan beröm godkänd (4), med beröm godkänd (5)
- Fastställd av
- Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 25 februari 2019
- Ansvarig institution
- Institutionen för fysik och astronomi
Behörighetskrav
Termodynamik eller motsvarande.
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- redogöra för olika energikällor, speciellt vad gäller energislag och -system av väsentlig
betydelse för den nordiska energiförsörjningen,
- beskriva de fysikaliska och tekniska principerna för olika typer av energiomvandling,
- formulera, tillämpa och bedöma energisystem utifrån termodynamiska eller fysikaliska samband,
- förklara och ta ställning till de tekniska förutsättningarna för och konsekvenserna av olika
energiomvandlingssystem samt deras miljöpåverkan.
Innehåll
Energianvändning i Sverige. Olika energikällor: spontana och kontrollerbara, uttömliga och förnybara. Energikällors tillgänglighet, deras globala energiinnehåll och utvinningsbarhet.
Fysikaliska och tekniska principer och miljöaspekter för omvandlingsanläggningar såsom vindkraftverk, vattenkraftanläggningar, solkraftverk, kärnkraftverk och anläggningar och maskiner som drivs med fossilt bränsle. Fluidmekanik: Bernoullis ekvation, Betz lag. Fasta tillståndets fysik: Elektronstruktur hos fasta kroppar, grundläggande halvledarteknologi. Kärnfysik: olika kärnmodeller, radioaktivt sönderfall, fission, tvärsnitt. Teknisk värmelära: kretsprocesser, Carnotcykeln, ångcykler, gascykler.
Undervisning
Föreläsningar. Övningar. Problembaserat grupparbete.
Två obligatoriska studiebesök: Uppsala Värme AB (fjärrvärme), Forsmark (kärnkraftverk), Älvkarleby (vattenkraftverk) eller motsvarande.
Examination
Studiebesök och problemredovisning (1 hp). Muntlig tentamen (2 hp). Skriftlig tentamen (2 hp). Inlämningsuppgifter kan ge bonus till den skriftliga tentamen. Bonus ges endast vid sluttentamen och första ordinarie omtentamen.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.