Röntgenkristallografi
Kursplan, Avancerad nivå, 1MB443
- Kod
- 1MB443
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Molekylär bioteknik A1F, Teknik A1F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (3), icke utan beröm godkänd (4), med beröm godkänd (5)
- Fastställd av
- Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 30 augusti 2018
- Ansvarig institution
- Institutionen för biologisk grundutbildning
Behörighetskrav
120 hp inklusive Molekylär och statistisk mekanik, Genomik - experimentella metoder, Bioteknisk metodik.
Mål
Denna kurs är en introduktion till makromolekylär röntgenkristallografi i allmänhet och med särskild inriktning mot kristallografi av proteiner.
Efter godkänd kurs skall studenten kunna:
- praktiskt genomföra enkla kristallisationsexperiment
- redogöra för grunderna i kristallers symmetri och grundläggande begrepp inom röntgenkristallografisk teori
- redogöra för grundläggande metoder som används inom makromolekylär kristallografi
- bygga modeller av makromolekyler med hjälp av elektrontäthetskartor
- analysera sådana modellers möjliga fel med hjälp av olika valideringsmetoder
Innehåll
Kursen ger en praktisk orientering i röntgenkristallografiska metoder och en introduktion till teorin för kristallografi. Denna omfattar Fouriertransformationer, kristallografi, bestämning av rymdkoordinater, datainsamling och experimentell bestämning av faser (inkluderande metoderna isomorf ersättning, molekylär ersättning och MAD- fasning). Tolkning av elektrontäthetskartor som tredimensionella strukturer diskuteras liksom metoder att förfina makromolekylära strukturer.
Laborationer: Högupplösande datorgrafik för arbete med makromolekyler och kristallografi. Preparation av proteinkristaller. Uppsamling av diffraktionsdata med tvådimensionella ytdetektorer.
Undervisning
Undervisningen ges i form av föreläsningar, laborationer och datorövningar. Deltagande i laborationer
och datorövningar är obligatorisk.
Examination
Skriftligt prov (4 hp) vid slutet av kursen. I kursen ingående övningar och laborationer är tillsammans poängsatta med (1 hp).
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.
Litteraturlista
Litteraturlista saknas.