Forskningsmetoder i vindkraftsprojektering
Kursplan, Avancerad nivå, 1GV153
- Kod
- 1GV153
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Vindkraftsprojektering A1F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (3), icke utan beröm godkänd (4), med beröm godkänd (5)
- Fastställd av
- Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 30 augusti 2018
- Ansvarig institution
- Institutionen för geovetenskaper
Behörighetskrav
Kandidatexamen i teknik, natur- eller samhällsvetenskap, Vindkraftsprojektering, 15 hp. Engelska 6. (Med en svensk kandidatexamen uppfylls kravet på engelska.)
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- kritiskt reflektera över grunderna i vetenskapligt arbete, metoder och processen från problemformulering till redovisning av resultat och slutsatser.
- genomföra en litteraturöversikt och formulera forskningsfrågor som är tydliga, stringenta och ger ett relevant bidrag till forskningsfältet.
- reflektera över det metodologiska angreppsättet som är passande för en specifik studie samt motivera dess användning.
- förklara kvalitativa och kvantitativa angreppssätt och bedöma när de är tillämpliga.
- tillämpa relevanta begrepp och verktyg för statistisk analys samt att avgöra deras tillämpbarhet för att analysera statistisk data relaterad till vindkraftsprojektering.
- granska och sammanfatta resultat på ett tydligt sätt samt ge argument som stödjer slutsatserna.
Innehåll
Den här kursen introducerar grunderna i vetenskapligt arbete. Detta inkluderar att identifiera forskningsproblem och formulera tydliga forskningsfrågor samt kvantitativa och kvalitativa forskningsmetoder, statistisk analys, datainsamling och design av experiment. Stegen i akademiskt resonerande och slutledning samt strukturen i vetenskapliga texter och uppsatser på avancerad nivå behandlas också.
Undervisning
Föreläsningar, seminarier, övningar och grupparbeten.
Examination
Kursen examineras genom skriftliga rapporter, individuellt och i grupp (5 hp) och inlämningsuppgifter (5 hp).
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.