Introduktion till kvalitetsteknik för ingenjörer
Kursplan, Grundnivå, 1TG238
- Kod
- 1TG238
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Teknik G1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (3), icke utan beröm godkänd (4), med beröm godkänd (5)
- Fastställd av
- Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 30 augusti 2018
- Ansvarig institution
- Institutionen för samhällsbyggnad och industriell teknik
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- definiera kund, kvalitet och process i industriella företag och andra organisationer,
- beskriva innebörden av begreppet kvalitet och hur definitionen, tolkningarna, arbetssätten och innebörden av detta begrepp förändrats över tiden,
- tillämpa processperspektivet för att förstå flöden ,
- redogöra för de huvudsakliga värderingarna, arbetssätten och verktygen som en ingenjör använder inom kvalitetsteknik,
- tillämpa de vanligaste kvalitetsarbetssätten och kvalitetsverktygen på industriella organisationer,
- redogöra för olika typer av variation,
- tillämpa för ingenjören användbara grundläggande statistiska verktyg för att analysera variation och normalfördelad data,
- beskriva hur begreppen kvalitetsteknik, ledarskap, kvalitet och förbättring relaterar till varandra.
Innehåll
Kvalitetsdefinitioner och kvalitetsperspektiv. Ständig förbättring. Kvalitetsutvecklingens historia. Hörnstenarna i en offensiv kvalitetsutveckling. Processer och processperspektivet i industriella verksamheter. Olika arbetssätt och verktyg för ingenjörens arbete med kvalitetsutveckling i industriella organisationer, såsom de sju kvalitetsverktygen och de sju ledningsverktygen. Grunderna i statistisk variation. Systematisk och slumpmässig variation. Analyser av normalfördelad data. Styrdiagram för normalfördelad data. Kapabilitet. Datorbaserade hjälpmedel för ingenjörens analys av kvantitativ data i samband med kvalitetsutveckling. Hur ledarskap, kvalitet och förbättring relaterar till varandra.
Undervisning
Föreläsningar, laborationer och uppgifter.
Examination
Skriftlig tentamen, laborationer, muntliga redovisningar och skriftliga inlämningsuppgifter.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.