Produktionsledning I

5 hp

Kursplan, Grundnivå, 1MI087

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
1MI087
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Teknik G2F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (3), icke utan beröm godkänd (4), med beröm godkänd (5)
Fastställd av
Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 30 augusti 2018
Ansvarig institution
Institutionen för samhällsbyggnad och industriell teknik

Behörighetskrav

90 hp godkända kurser inom ingenjörsprogram samt genomgången kurs i kvalitetsteknik.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • redogöra för produktionens uppgift och processer,
  • redogöra för produktionens mål och strategier och hur dessa påverkar produktions layout och lagerstyrning,
  • redogöra för grundläggande produktionsekonomiska och produktionstekniska begrepp och hur dessa relaterar till varandra,
  • redogöra för produktionsfilosofier och deras inverkan i verksamhetsstrategier för effektivisering av produktionssystem,
  • beskriva grundläggande produktionstekniska metoder,
  • tillämpa grundläggande flödessimulering för analys av produktionsekonomiska begrepp och för produktionsutveckling,
  • analysera och värdera produktionsprocesser.

Innehåll

Produktionsledning I ger studenten en helhetsbild kring effektiv produktion och omfattar en grundläggande introduktion till produktionsstrategi, -ekonomi, -styrning och -utveckling. Lean och Theory of Constrain (TOC) som verksamhetsstrategier introduceras och analyseras. Studenterna får tillämpa nyvunna kunskaper genom ett "fiktiv" case som inbegriper 1) mål och strategier 2) nulägesanalys och 3) förbättringsarbete av ett produktionssystem. Kursen innehåller studiebesök och en laboration för virtuell simulering av produktionssystem.

Undervisning

Föreläsningar, projektarbete, seminarier, laboration, inlämningsuppgifter och studiebesök.

Examination

Skriftlig tentamen (3 hp). Skriftliga inlämningsuppgifter och aktivt deltagande på seminarium (2 hp) samt laboration och studiebesök.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.

FOLLOW UPPSALA UNIVERSITY ON

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin