Omvårdnad och folkhälsa hos vuxna och äldre inom distriktssköterskans kompetensområde
Kursplan, Avancerad nivå, 3FV183
Kursen är avvecklad.
- Kod
- 3FV183
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Vårdvetenskap A1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G)
- Fastställd av
- Programkommittén för sjuksköterskeprogrammen, 8 maj 2019
- Ansvarig institution
- Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap
Allmänt
Kursen ingår i specialistsjuksköterskeprogrammets inriktning mot distriktssköterska och utgörs av 15 hp varav verksamhetsförlagd utbildning 7,5 hp. Den teoretiska delen utgörs av av 7,5 hp.
Behörighetskrav
För tillträde till specialistsjuksköterskeprogrammet krävs av Socialstyrelsen utfärdad legitimation som sjuksköterska samt kandidatexamen omfattande 180 hp med minst 90 hp inom huvudområdet vårdvetenskap, vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad, omvårdnadsvetenskap, omvårdnad eller motsvarande utländsk examen. Dessutom krävs yrkesverksamhet som sjuksköterska motsvarande minst 12 månaders heltidstjänstgöring. Inriktningen Ambulanssjukvård kräver dessutom minst B-körkort.
Mål
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
1. beskriva sjukdomsförebyggande metoder samt strategier för nationellt, internationellt och historiskt folkhälsoarbete på olika nivåer
2. redogöra för folkhälsopolitiska mål och hälsans bestämningsfaktorer gällande vuxna och äldre
3. visa fördjupad kunskap om organisation och ledarskap inom distriktssköterskans kompetensområde
4. bedöma och analysera vuxna och äldres livssituation på individ-, familj-, grupp- och samhällsnivå, utifrån ett sociokulturellt, psykologiskt, andligt, medicinskt samt intersektionellt perspektiv
5. bedöma, planera, organisera, genomföra och utvärdera hälsofrämjande och förebyggande insatser samt komplexa vårdbehov och (re)habiliteringsbehov såväl självständigt som i samarbete med andra aktörer
6. tillämpa personcentrerad kommunikation och motiverande samtal
7. tillämpa lagar, författningar, etiska och forskningsetiska principer inom distriktssköterskans kompetensområde
8. redogöra för forskning och strategier för kvalitetsutveckling inom kompetensområdet och ansvara för omvårdnadsutveckling och implementering av evidens i vården
9. reflektera över hur socioekonomi, genus, ålder, etnicitet och andra diskrimineringsgrunder kan samverka och påverka omvårdnaden samt relatera till distriktssköterskans ansvar gällande att förhindra diskriminering
11. bemöta och kommunicera med vårdsökande och närstående med ett professionellt och empatiskt förhållningssätt
Innehåll
Vuxna och äldres hälsa och livssituation utifrån ett medicinskt,psykologiskt, andligt och sociokulturellt perspektiv samt genusperspektiv
Nationella och internationella mål för folkhälsoarbete med vuxna och äldre
Landstingets och kommunens verksamhet, strategier och mål för vuxna och äldre
Lagar och författningar
Hälsofrämjande arbete och omvårdnadsarbete för specifika målgrupper
Olika aktörers roll i folkhälsoarbete och omvårdnadsarbete, samarbetsformer
Psykiatrisk omvårdnad, hemsjukvård, demensomvårdnad, palliativ omvårdnad
Närståendes situation
Kristeorier, stressreaktioner och teorier inom omvårdnaden
Kommunikation, undervisning, patientcentrerad pedagogik, motiverande samtal
Strategier och forskningsmetoder för uppläggning, implementering, och utvärdering av hälsofrämjande arbete och omvårdnadsarbete
Strategier för kvalitetsutveckling
Organisation, ledarskap och arbetsmiljö
Etiska och forskningsetiska principer
Pedagogiska teorier och modeller
Undervisning
Teoretiska studier
Basgruppsarbete
Föreläsningar
Litteraturstudier
Utarbetande av PM
Seminarier
Verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
Handledning av specialistsjuksköterska i samverkan med klinisk adjunkt/klinisk lektor
Färdighetsträning
Examination
Teoretiska studier
Examination av kursens uppställda mål sker kontinuerligt under kursens gång i form av muntliga och skriftliga uppgifter - tentamina individuellt och i grupp. Vid examination i grupp ska studenten delta aktivt med kunskap och reflektion.
Verksamhetsförlagd utbildning
Examination i verksamhetsförlagd utbildning (VFU) innebär bedömning av kunskaper, färdigheter och förhållningssätt enligt studentformulerade inlärningsmål, AssCE-formuläret (Löfmark, A. et Thorell-Ekstrand, I., 2009) studieuppgifter och kliniska examinationer relaterade till kursens mål.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.
Övriga föreskrifter
Avbruten verksamhetsförlagd utbildning i förtid
En student kan komma att underkännas och få avbryta den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU:n) i förtid om det finns en påtaglig risk för att studenten på grund av grov oskicklighet kan komma att skada en annan person eller värdefull egendom om han eller hon fortsatt deltar i den verksamhetsförlagda utbildningen.
En individuell plan skall bestämmas för studenten och delges honom eller henne skriftligen. I denna plan, som skall beslutas av programkommittén, skall anges vilka kunskaps- och färdighetsbrister som finns, vilket stöd studenten kan få från institutionen och hur och när kontrollen kan äga rum samt hur dessa skall gå till. En student har rätt till maximalt två kontrolltillfällen, dock högst ett per år.
Studenten får inte delta i den verksamhetsförlagda utbildningen på nytt innan programkommittén har kontrollerat och godkänt att studenten har de kunskaper och färdigheter som krävs. Beslut om den individuella studieplanen kan av programkommittén delegeras till studiesocial kommitté eller motsvarande med studentrepresentation.
Verksamhetsförlagd utbildning (VFU) kan vara förlagd även på kvällar och helger.