Omvårdnad och folkhälsa hos vuxna och äldre inom distriktssköterskans kompetensområde

15 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 3FV183

Kod
3FV183
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Vårdvetenskap A1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G)
Fastställd av
Programkommittén för sjuksköterskeprogrammen, 8 maj 2019
Ansvarig institution
Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

Allmänt

Kursen ingår i specialistsjuksköterskeprogrammets inriktning mot distriktssköterska och utgörs av 15 hp varav verksamhetsförlagd utbildning 7,5 hp. Den teoretiska delen utgörs av av 7,5 hp.

Behörighetskrav

För tillträde till specialistsjuksköterskeprogrammet krävs av Socialstyrelsen utfärdad legitimation som sjuksköterska samt kandidatexamen omfattande 180 hp med minst 90 hp inom huvudområdet vårdvetenskap, vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad, omvårdnadsvetenskap, omvårdnad eller motsvarande utländsk examen. Dessutom krävs yrkesverksamhet som sjuksköterska motsvarande minst 12 månaders heltidstjänstgöring. Inriktningen Ambulanssjukvård kräver dessutom minst B-körkort.

Mål

Efter avslutad kurs skall studenten kunna:

1. beskriva sjukdomsförebyggande metoder samt strategier för nationellt, internationellt och historiskt folkhälsoarbete på olika nivåer

2. redogöra för folkhälsopolitiska mål och hälsans bestämningsfaktorer gällande vuxna och äldre

3. visa fördjupad kunskap om organisation och ledarskap inom distriktssköterskans kompetensområde

4. bedöma och analysera vuxna och äldres livssituation på individ-, familj-, grupp- och samhällsnivå, utifrån ett sociokulturellt, psykologiskt, andligt, medicinskt samt intersektionellt perspektiv

5. bedöma, planera, organisera, genomföra och utvärdera hälsofrämjande och förebyggande insatser samt komplexa vårdbehov och (re)habiliteringsbehov såväl självständigt som i samarbete med andra aktörer

6. tillämpa personcentrerad kommunikation och motiverande samtal

7. tillämpa lagar, författningar, etiska och forskningsetiska principer inom distriktssköterskans kompetensområde

8. redogöra för forskning och strategier för kvalitetsutveckling inom kompetensområdet och ansvara för omvårdnadsutveckling och implementering av evidens i vården

9. reflektera över hur socioekonomi, genus, ålder, etnicitet och andra diskrimineringsgrunder kan samverka och påverka omvårdnaden samt relatera till distriktssköterskans ansvar gällande att förhindra diskriminering

11. bemöta och kommunicera med vårdsökande och närstående med ett professionellt och empatiskt förhållningssätt

Innehåll

Vuxna och äldres hälsa och livssituation utifrån ett medicinskt,psykologiskt, andligt och sociokulturellt perspektiv samt genusperspektiv

Nationella och internationella mål för folkhälsoarbete med vuxna och äldre

Landstingets och kommunens verksamhet, strategier och mål för vuxna och äldre

Lagar och författningar

Hälsofrämjande arbete och omvårdnadsarbete för specifika målgrupper

Olika aktörers roll i folkhälsoarbete och omvårdnadsarbete, samarbetsformer

Psykiatrisk omvårdnad, hemsjukvård, demensomvårdnad, palliativ omvårdnad

Närståendes situation

Kristeorier, stressreaktioner och teorier inom omvårdnaden

Kommunikation, undervisning, patientcentrerad pedagogik, motiverande samtal

Strategier och forskningsmetoder för uppläggning, implementering, och utvärdering av hälsofrämjande arbete och omvårdnadsarbete

Strategier för kvalitetsutveckling

Organisation, ledarskap och arbetsmiljö

Etiska och forskningsetiska principer

Pedagogiska teorier och modeller

Undervisning

Teoretiska studier

Basgruppsarbete

Föreläsningar

Litteraturstudier

Utarbetande av PM

Seminarier

Verksamhetsförlagd utbildning (VFU)

Handledning av specialistsjuksköterska i samverkan med klinisk adjunkt/klinisk lektor

Färdighetsträning

Examination

Teoretiska studier

Examination av kursens uppställda mål sker kontinuerligt under kursens gång i form av muntliga och skriftliga uppgifter - tentamina individuellt och i grupp. Vid examination i grupp ska studenten delta aktivt med kunskap och reflektion.

Verksamhetsförlagd utbildning

Examination i verksamhetsförlagd utbildning (VFU) innebär bedömning av kunskaper, färdigheter och förhållningssätt enligt studentformulerade inlärningsmål, AssCE-formuläret (Löfmark, A. et Thorell-Ekstrand, I., 2009) studieuppgifter och kliniska examinationer relaterade till kursens mål.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

Övriga föreskrifter

Avbruten verksamhetsförlagd utbildning i förtid

En student kan komma att underkännas och få avbryta den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU:n) i förtid om det finns en påtaglig risk för att studenten på grund av grov oskicklighet kan komma att skada en annan person eller värdefull egendom om han eller hon fortsatt deltar i den verksamhetsförlagda utbildningen.

En individuell plan skall bestämmas för studenten och delges honom eller henne skriftligen. I denna plan, som skall beslutas av programkommittén, skall anges vilka kunskaps- och färdighetsbrister som finns, vilket stöd studenten kan få från institutionen och hur och när kontrollen kan äga rum samt hur dessa skall gå till. En student har rätt till maximalt två kontrolltillfällen, dock högst ett per år.

Studenten får inte delta i den verksamhetsförlagda utbildningen på nytt innan programkommittén har kontrollerat och godkänt att studenten har de kunskaper och färdigheter som krävs. Beslut om den individuella studieplanen kan av programkommittén delegeras till studiesocial kommitté eller motsvarande med studentrepresentation.

Verksamhetsförlagd utbildning (VFU) kan vara förlagd även på kvällar och helger.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin