Logopedens yrkesroll

21 hp

Kursplan, Grundnivå, 3LG106

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
3LG106
Utbildningsnivå
Grundnivå
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G)
Fastställd av
Programkommittén för logopedprogrammet, 17 september 2019
Ansvarig institution
Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

Behörighetskrav

Till första terminens delkurs ska studenten vara antagen till logopedprogrammet. Programmets uppläggning bygger på progression och att kurserna läses i turordning enligt studieplan.

Mål

Efter avslutad kurs ska studenten:

LY 1, 3 hp

  • ha grundläggande kunskap om logopedin som professions- och akademiskt ämne samt dess koppling till neurovetenskap
  • visa förmåga att diskutera i grupp
  • känna till vad som definierar och skiljer kvantitativ och kvalitativ forskningsmetodik
  • kunna redogöra för grundläggande begrepp inom vetenskapsteori och vetenskapsmetodik
  • ha grundläggande kunskap om vetenskaplig litteratursökning
  • ha en grundläggande förståelse av sekretesslagen
  • kunna observera, analysera och reflektera kring kommunikativ och och oralmotorisk utveckling hos barn vid sex månaders ålder

LY 2, 1,5 hp

  • ha kunskap om logopedin som professions- och akademiskt ämne
  • kunna redogöra för hur individens kommunikationsförmåga är en integrerad del av individens personlighet och sociala situation
  • reflektera över sina egna känslor och attityder inför kommunikationssvårigheter
  • ha kunskap om aktivt lyssnande och förmåga att reflektera kring faktorer som främjar respektive hämmar god kommunikation
  • ha tillämpat grundläggande samtalstekniker i fiktiva samtal
  • ha kännedom om logopediska hjälpmedel vid läs- och skrivsvårigheter och kunna använda dessa för egen studieteknik
  • kunna regler för vad som är plagiat
  • känna till olika vårdprofessioners kompetens- och ansvarsområden
  • förstå innebörden av interprofessionell kompetens samt reflektera kring de processer och roller som uppstår i en arbetsgrupp
  • kunna observera, analysera och reflektera kring språk, tal och oralmotorisk utveckling hos barn vid ett års ålder

LY 3, 1,5 hp

  • ha kunskap om publiceringsprocessen och olika typer av vetenskapliga artiklar
  • ha fördjupad insikt i källkritik och vad ett kritiskt förhållningssätt innebär
  • ha kännedom om vad ett professionellt förhållningssätt och diskrimineringsgrunderna innebär utifrån ett logopediskt perspektiv
  • ha kännedom om de olika ljudskalornas innebörd och principer
  • ha kännedom om grundläggande tekniska aspekter för analoga och digitala signaler
  • kunna förstå och tillämpa grundläggande statistik för att kunna värdera/förklara logopediska testresultat
  • ha kunskap om logopedens anmälningsplikt och tillämpning när barn far illa
  • känna till uppgifter relevanta för journaldokumentation och journalhantering
  • kunna observera, analysera och reflektera kring språk, tal och oralmotorisk utveckling hos barn vid 1,5 års ålder

LY 4, 3 hp

  • kunna använda olika forskningsdatabaser från logopedins tvärvetenskapliga ämnesområde
  • kunna tillgodogöra sig innehållet i en vetenskaplig presentation
  • visa förmåga att muntligt redogöra för och att diskutera likheter och skillnader mellan olika kliniska verksamheter och arbetssätt (kliniskt seminarium)
  • kunna reflektera runt den egna rollen och utvecklingen som terapeut (kliniska seminarier)
  • kunna formulera journalanteckningar på lättförståelig och korrekt journalspråk
  • ha kännedom om muntliga och skriftliga framställningstekniker
  • kunna observera, analysera och reflektera kring språk, tal och oralmotorisk utveckling hos barn vid två års ålder

Udda år ingår dessutom kursmålen:

  • kunna hitta och förstå de skrivna juridiska reglerna som styr logopedens yrkesutövning
  • kunna redogöra för och tillämpa grundläggande regler gällande giltigt samtycke eller vägran till vård samt regler om journalföring, offentlighet och sekretess i vården

Jämna år ingår dessutom kursmålen:

  • ha förståelse för olika aspekter av hållbar utveckling och e-hälsa
  • kunna reflektera över bemötande och samverkan med patienter, kollegor och andra yrkesgrupper utifrån ett hbtq+-perspektiv och utifrån diskrimineringsgrunderna
  • visa kunskap om våld i nära relationer och för utsatta grupper
  • ha kännedom om prioriteringsprinciperna inom vården
  • ha kunskap om grundläggande etiska perspektiv och begrepp, och förmåga att kunna tillämpa kunskaperna på specifika fall

LY 5, 1,5 hp

  • visa god förmåga till muntlig framställning samt till att ge och ta emot återkoppling i grupp
  • kunna resonera kring kommunikationssvårigheter utifrån ett ICF-perspektiv
  • kunna reflektera över hur diskrimineringsgrunderna påverkar patienten, studenten och handledaren i relation till logopedisk problematik och omgivning, liksom hur dessa faktorer
  • ha förståelse för samspelet inom vården mellan etik och juridik
  • kunna observera, analysera och reflektera kring språk, tal och oralmotorisk utveckling hos barn vid 2,5 års ålder

Udda år ingår dessutom kursmålen:

  • översiktligt kunna redogöra för beteendemedicinska principer
  • ha grundläggande kunskap om vad som krävs för gott ledarskap
  • kunna praktisera och problematisera kring målsättning som arbetsverktyg
  • kunna argumentera för betydelsen av patienters och närståendes delaktighet i pedagogiska processer i avsikt att åstadkomma förändrade levnadsvanor

Jämna år ingår dessutom kursmålen:

  • kunna tillämpa grundläggande regler om ansvar inom hälso- och sjukvården
  • kunna analysera regler om offentlighet och sekretess
  • kunna fatta rättssäkra beslut i frågor som rör logopedens dagliga yrkesutövning

LY 6, 3 hp

  • kunna diskutera och problematisera erfarenheter av teamsamarbete och konsultativt arbetssätt (kliniskt seminarium)
  • kunna diskutera sin egen och dietisters roll vid förvärvade neurogena sväljstörningar
  • visa förmåga att aktivt delta i en vetenskaplig diskussion
  • praktiskt kunna tillämpa förflyttningsteknik under ledning av fysioterapeutstudenter
  • kunna diskutera mänskliga rättigheter tillsammans med andra professioner
  • kunna reflektera över bemötande och behandling ur ett människorättsperspektiv
  • visa god förmåga att planera och genomföra systematisk och individanpassad handledning i förebyggande röstvård
  • kunna relevant dokumentera anamnes, status och åtgärd med professionellt journalspråk
  • kunna observera, analysera och reflektera kring språk, tal och oralmotorisk utveckling hos barn vid tre års ålder

Udda år ingår dessutom kursmålen:

  • kunna hitta och förstå de skrivna juridiska reglerna som styr logopedens yrkesutövningkunna
  • kunna redogöra för och tillämpa grundläggande regler gällande giltigt samtycke eller vägran till vård samt regler om journalföring, offentlighet och sekretess i vården

Jämna år ingår dessutom kursmålen:

  • ha förståelse för olika aspekter av hållbar utveckling och e-hälsa
  • kunna reflektera över bemötande och samverkan med patienter, kollegor och andra yrkesgrupper utifrån ett hbtq+-perspektiv och utifrån diskrimineringsgrunderna
  • visa kunskap om våld i nära relationer och för utsatta grupper
  • ha kännedom om prioriteringsprinciperna inom vården
  • ha kunskap om grundläggande etiska perspektiv och begrepp, och förmåga att kunna tillämpa kunskaperna på specifika fall

LY 7, 3 hp

  • visa förmåga att i ett interprofessionellt team bedöma och utvärdera ett effektivt och säkert patientcentrerat arbete
  • demonstrera sin förmåga till aktivt lyssnande och konstruktiv återkoppling till andra yrkesgrupper och kring sin egen professionella begränsning
  • kunna diskutera elevomhändertagande tillsammans med speciallärarstudenter
  • kunna reflektera och värdera kring både egna och andras reaktioner
  • kunna praktisera samtalstekniker och leda svåra samtal kopplade till utmanande logopediska situationer
  • kunna redogöra för faktorer som påverkar interaktion och kommunikation mellan människor
  • med ett terapeutiskt förhållningssätt kunna stödja patienter och deras närstående i kris
  • kunna analysera och diskutera de etiska aspekterna av en klinisk situation (kliniskt seminarium)
  • kunna observera, analysera och reflektera kring språk, tal och oralmotorisk utveckling hos barn vid 3,5 års ålder

Udda år ingår dessutom kursmålen:

  • översiktligt kunna redogöra för beteendemedicinska principer
  • ha grundläggande kunskap om vad som krävs för gott ledarskap
  • kunna praktisera och problematisera kring målsättning som arbetsverktyg
  • kunna argumentera för betydelsen av patienters och närståendes delaktighet i pedagogiska processer i avsikt att åstadkomma förändrade levnadsvanor

Jämna år ingår dessutom kursmålen:

  • kunna tillämpa grundläggande regler om ansvar inom hälso- och sjukvården
  • kunna analysera regler om offentlighet och sekretess
  • kunna fatta rättssäkra beslut i frågor som rör logopedens dagliga yrkesutövning

LY 8, 4,5 hp

  • kunna diskutera sin egen kompetensutveckling och ett livslångt lärande med evidensbaserad implementering utifrån artiklar och egna frågeställningar utifrån PICO
  • kunna hitta relevanta systematiska litteraturöversikter, metastudier och evidensbaserade riktlinjer utanför universitetsbiblioteken
  • visa kunskap om logopedi i andra länder och för skilda förutsättningar utifrån ett socio-kulturellt perspektiv
  • kunna jämföra, förklara och diskutera diagnoser, behandlingsmetoder och logopediska forskningsrön på fackengelska i en internationell kontext
  • kunna muntligen (liknande TED-talk) sammanfatta och förklara sin forskning med hög kvalitet gällande språkanvändning, struktur, layout, innehåll och tidsplanering
  • kunna, ur logopedisk synvinkel, muntligen syntetisera och på ett intresseväckande sätt förmedla relevant information utifrån ett självständigt genomfört studiebesök
  • kunna tillämpa första hjälpen och hjärt- lungräddning i en övningssituation samt ha kännedom om krisstöd
  • kunna observera, analysera och reflektera kring språk, tal och oralmotorisk utveckling hos barn vid fyra års ålder

Innehåll

Kursen pågår under logopedprogrammets alla terminer, varje termin utgör en delkurs. Delkurserna heter LY 1 - LY 8 (logopedens yrkesroll). När en delkurs har avslutats får godkänd student delkursens poäng registrerad. Kursen som helhet avslutas termin åtta.

Kursen innehåller huvudsakligen tio ämnesområden. Dessa ämnesområden återkommer flera gånger under kursen för att främja progression och stimulera lärande.

  1. Introduktion till logopedyrket
  2. Muntlig och skriftlig framställning
  3. Barnobservationer
  4. Vetenskapsmetodik inklusive bibliotekskunskap
  5. Samtalsmetodik
  6. Kliniska seminarier och auskultationer
  7. Interprofessionellt lärande
  8. Juridik och etik
  9. Internationell logopedi inklusive hållbar utveckling
  10. Inför yrkeslivet

I kursen ingår flera moment med interprofessionellt lärande (IPL) då logopedstudenterna samarbetar med studenter från andra utbildningar. Tre IPL-moment ges tillsammans med alla övriga utbildningsprogram vid vetenskapsområdet för medicin och farmaci och utöver dessa ges ett moment vardera med studenter som läser till speciallärare, dietister respektive fysioterapeuter.

Undervisning

Kursen ges i form av föreläsningar, övningar, diskussionsseminarier samt barnobservationer i hemmiljö. Inom kursen förekommer såväl enskilda som par- och gruppuppgifter. Viss undervisning på kursen är på engelska

Examination

Kursen går under alla terminer. Varje termin utgör en egen delkurs med en tillhörande provkod så att studenten successivt examineras. Mycket av kursinnehållet är obligatoriskt för att stoffet är sådant att det, med ett par undantag, enbart examineras med aktivt deltagande och genomförande av uppgifter/examinationer.

För godkänt krävs:

  • närvaro vid alla obligatoriska moment
  • aktivt deltagande i gruppövningar och seminarier
  • godkända skriftliga- och muntliga uppgifter

Student som underkänts på tentamensprov har rätt att genomgå tentamensprov ytterligare fyra gånger (totalt fem tentamensprov). Om synnerliga skäl föreligger kan programkommittén medge ytterligare tentamenstillfälle. Som tentamenstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i tentamen. Inlämning av s.k. blank skrivning räknas som ett tentamenstillfälle.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

Studenten har rätt att på begäran byta examinator efter två underkända tentamina.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin