Kognitiv neurovetenskap

10,5 hp

Kursplan, Grundnivå, 3LG208

Kod
3LG208
Utbildningsnivå
Grundnivå
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G)
Fastställd av
Programkommittén för logopedprogrammet, 12 december 2019
Ansvarig institution
Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

Behörighetskrav

Programmets uppläggning bygger på progression och att kurserna läses i turordning enligt studieplan.

Mål

Efter genomgången teoretisk kurs ska kursdeltagaren kunna:

  • redogöra för riktningstermer och det centrala nervsystemets funktionella anatomi, med fokus på storhjärnan.
  • redogöra för huvuddragen hos olika undersökningsmetoder med relevans för neuropsykologi/kognitiv neurovetenskap, och jämföra för- och nackdelar med olika metoder.
  • redogöra för

- hjärnans signalering och kommunikation mellan olika delar

- bearbetning av sensorisk information (syn och hörsel) i hjärnan

- vakenhet, sömntillstånd och uppmärksamhet

- inlärning och minne

- emotioner, motivation, stressreaktioner

- exekutiva funktioner, tänkande/kognition, social kognition

- temperament, personlighet, intelligens

- lateralisering (höger/vänster hjärnhalva) i förhållande till auditiva, språkliga, motoriska och exekutiva funktioner

- motorisk kontroll och tal, initiering av rörelser och tal

- normalt åldrande

Innehåll

Anatomi:

  • Anatomiska riktningstermer och anatomisk terminologi (fortsättning).
  • Översikt om hjärnans funktionella anatomi:

- Cortex anatomi och regioner.

- Översikt om basala gangliernas funktionella anatomi.

  • Lateralisering, betydelsen av axonens längd, tjocklek och hastighet.

Fysiologi:

  • Signalering, oscillationer/hjärnvågor.
  • Neurala nätverk, datareduktion.

Metoder:

Hur kan man undersöka och forska om neuropsykologiska funktioner? (Orientering om EEG/MEG, anatomisk MR, vitvävnad DTI/tractografi, fMRI, PET, NIRS.)

Funktioner:

  • Perception (hörsel, syn).
  • Medvetande, uppmärksamhet, sömn.
  • Inlärning och minnessystem.
  • Grunderna för auditiv, språklig, motorisk och exekutiv lateralisering.
  • Exekutiva funktioner.
  • Kognition (tänkande), emotion/motivation. ​
  • Stressreaktioner
  • Om beslut, handlande, exekutiva funktioner.
  • Social kognition.
  • Motorisk kontroll och tal, om initiering av rörelser och tal.
  • Hjärnfunktioner i förhållande till temperament, personlighet och intelligens.
  • Om normalt åldrande och hjärnfunktioner.

Grupparbete med fördjupning och presentation kring teman, t.ex.:

  • Personlighetsdrag
  • Personlighetssyndrom
  • Tvångssyndrom och Tourettes syndrom
  • Autismspektrum
  • ADHD
  • Diagnoser kopplade till stämningsläge och emotioner
  • Stress och utmattningssyndrom
  • Posttraumatiskt stressyndrom (PTSD)

Undervisning

Undervisningen sker i form av lektioner, grupparbete och föreläsningar (även webbaserade föreläsningar kan ingå). Kursen kan komma att ges på engelska.

Examination

Studenten visar resultat av sitt lärande genom examinerande moment. Examinationen är baserad på kursmålen och består av skriftlig tentamen samt deltagande i muntliga gruppresentationer. Specifika föreskrifter om examinerande moment och obligatoriska lärandeaktiviteter föreligger vid kursstart. Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare. Innehållet i undervisningstillfällena kan utgöra grund för examination även i de fall undervisningstillfällena inte kräver obligatorisk närvaro.

För godkänd kurs krävs:

- godkänt resultat på alla obligatoriska moment

- godkänd tentamen

Student som underkänts på tentamensprov har rätt att genomgå tentamensprov ytterligare fyra gånger (totalt fem tentamensprov). Om synnerliga skäl föreligger kan programkommittén medge ytterligare tentamenstillfälle. Som tentamenstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i tentamen. Inlämning av s.k. blank skrivning räknas som ett tentamenstillfälle.

Studenten har rätt att på begäran byta examinator efter två underkända tentamina.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin