Klinisk logopedi vid tal- och språkstörningar hos barn och ungdomar

9,5 hp

Kursplan, Grundnivå, 3LG049

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
3LG049
Utbildningsnivå
Grundnivå
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G)
Fastställd av
Programkommittén för logopedprogrammet, 3 december 2019
Ansvarig institution
Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

Behörighetskrav

För tillträde till kursen krävs godkänt på samtliga kurser på termin 1, och kurserna Öron-näsa-hals: anatomi, fysiologi och sjukdomar och Fonetik II. Dessutom krävs att alla övriga kurser som getts är genomgångna.

Mål

Del 1

Syftet med kursens första del är att erbjuda grundläggande praktisk utbildning i diagnostik och åtgärder vid tal-, språk- och kommunikationsstörningar hos förskolebarn, så att studenten är väl förberedd för tjänstgöring efter logopedexamen. Undervisningen syftar till att integrera teoretiska och kliniska kunskaper inom området.

Efter genomgången klinisk kurs, del 1, skall studenten kunna

1) Ta upp relevant anamnes.

2) Välja ut relevanta test och undersökningsmaterial och genomföra undersökning av tal, språk och kommunikation hos enspråkiga och flerspråkiga barn.

3) Analysera och sammanväga undersökningsresultat och anamnestiska uppgifter samt ställa diagnos.

4) I. Sammanfatta och motivera utredningsresultat samt ge adekvat rådgivning till närstående och förskole-/skolpersonal

5) Bedöma behov av alternativ och kompletterande kommunikation (AKK). Förklara och motivera behov av AKK och instruera närstående och/eller förskole-/skolpersonal kring användande.

6) Formulera mål för behandling och annan intervention. Planera och genomföra behandling, direkt och indirekt, utifrån vetenskap och beprövad erfarenhet. Utvärdera insatserna.

7)

Bedöma svårigheterna ur ett helhetsperspektiv. Uppmärksamma och ta ställning till indikationer för vidare remittering.

8) Göra adekvat journaldokumentation, formulera remisser och remissvar.

9) Ha ett professionellt förhållningssätt i allt arbete med barn och närstående samt vid samverkan med kollegor och andra professioner.

10) Reflektera och visa självkännedom om den egna utvecklingen i yrkesrollen.

Del 2

Syftet med kursens andra del är att erbjuda grundläggande praktisk utbildning i diagnostik och åtgärder vid störningar av språk-, läs- och skrivutveckling hos skolbarn, ungdomar och, i förekommande fall, vuxna, så att studenten är väl förberedd för tjänstgöring efter logopedexamen. Undervisningen syftar till att integrera teoretiska och kliniska kunskaper inom området.

Efter genomgången klinisk kurs, del 2, skall studenten kunna

1) Ta upp relevant anamnes.

2) Välja ut relevanta test och genomföra undersökning av språk-, läs- och skrivförmåga.

3) Analysera och sammanväga undersökningsresultat och anamnestiska uppgifter samt ställa diagnos.

4) Muntligt och skriftligt sammanfatta och motivera resultat och åtgärdsförslag utifrån vetenskap och beprövad erfarenhet och på ett sätt anpassat för patient, närstående och skola.

5) Bedöma behov av och föreslå lämpliga typer av alternativa läroverktyg. Kunna delta i diskussioner med patient, föräldrar/närstående och skolpersonal kring kompensation.

6) Bedöma svårigheterna ur ett helhetsperspektiv. Uppmärksamma och ta ställning till indikationer för vidare remittering.

7) Göra adekvat journaldokumentation och remissvar.

8) Ha ett professionellt förhållningssätt i allt arbete med patienter och närstående samt vid samverkan med kollegor och andra professioner.

9) Reflektera och visa självkännedom om den egna utvecklingen i yrkesrollen.

Innehåll

Kursen är helt eller huvudsakligen verksamhetsförlagd. Det verksamhetsförlagda arbetet sker under handledning. Studenten förvärvar grundläggande kliniska färdigheter genom praktiskt arbete med patienter och vid behov genom yrkesrelaterade rollspel, övningar och casearbete.

Under de första dagarna på respektive delkurs introduceras studenten i verksamheten. Studenten auskulterar på handledaren eller annan logoped och bekantar sig med test/bedömningsmaterial och behandlingsmaterial för att bli mer förtrogen med detta samt förbereder sig inför kommande möten med patienter. Studenten introduceras även i aktuellt journalsystem.

Del 1:

Studenten arbetar med patienter vid nybesök, uppföljning och behandling. I undervisningen ingår även auskultationer. Studenten övar på att ta anamnes, undersöka tal, språk och kommunikation hos en- och flerspråkiga barn , analysera undersökningsresultat och ställa diagnos. Studenten samtalar med närstående och förskola/skola om resultat och åtgärder. Studenten övar på att planera, genomföra och utvärdera behandling. Vidare tränas studenten att uppmärksamma neuropsykiatriska/neuropediatriska utvecklingsavvikelser och andra indikationer på vidare remittering samt att föra journal Studenten tränas att iaktta ett professionellt förhållningssätt i arbetet.

Studenten gör även en självreflektion kring sina insatser i det kliniska arbetet. Självreflektionen hjälper den studerande att utveckla sin självkännedom och yrkesroll som logoped och utförs på samtliga VFU-perioder.

Del 2:

Studenten arbetar med patienter i utredning och genomför återkopplingssamtal med dessa,närstående och skolpersonal. I undervisningen ingår även auskultationer. Studenten övar på att ta anamnes, undersöka språk-, läs- och skrivförmåga , analysera resultaten och ställa diagnos. Studenten tränas i att förstå sambanden mellan lingvistiska, neuropsykologiska, kognitiva och sociala aspekter för inlärning av språk, läsning och skrivning. Studenten tränas att föreslå åtgärder i samarbete med patient,närstående och skola. Vidare tränas studenten att uppmärksamma indikationer på behov av vidare remittering samt föra journal. Momentet ger breddade kliniska kunskaper och ökade färdigheter gällande undersöknings- och testförfarande samt professionellt förhållningssätt för självständigt kliniskt arbete.

Studenten gör även en självreflektion kring sina insatser i det kliniska arbetet. Självreflektionen hjälper den studerande att utveckla sin självkännedom och yrkesroll som logoped och utförs på samtliga VFU-perioder.

Undervisning

Undervisning sker i form av kliniskt arbete, auskultationer, samtal och teamarbete, samt vid behov case eller andra arbetsrelaterade övningar i klinik eller på Logopedutbildningen. Under den verksamhetsförlagda utbildningen handleds studenten av en eller flera kliniskt verksamma logopeder med minst två års yrkeslivserfarenhet. Dessa logopeder ska ha handledarutbildning eller samarbeta med logoped med handledarutbildning. Undervisning kan också till viss del hållas av universitetslärare på Logopedutbildningen.

Examination

Deltagande i kursens samtliga moment är obligatoriskt. Studentens uppfyllelse av kursmål bedöms av handledare, och i förekommande fall av lärare på Logopedutbildningen, utifrån fastslagna kriterier och godkänns av examinator. I tveksamma fall görs bedömning av den kliniska delen gemensamt av handledare och examinator.

För godkänd kurs krävs

  • deltagande vid obligatoriska moment både i VFU och vid Logopedutbildningen
  • godkänt resultat på samtliga bedömningspunkter

En student kan komma att underkännas och få avbryta den verksamhetsförlagda utbildningen i förtid om det finns en påtaglig risk för att studenten på grund av grov oskicklighet kan komma att skada en annan person eller värdefull egendom om studenten fortsatt deltar i den verksamhetsförlagda utbildningen. En individuell plan skall bestämmas för studenten och delges skriftligen. I denna plan, som skall beslutas av programkommittén, skall anges vilka kunskaps- och färdighetsbrister som finns, vilket stöd studenten kan få från institutionen och hur och när kontrollen kan äga rum samt hur dessa skall gå till. En student har rätt till maximalt två kontrolltillfällen, dock högst ett per år. Studenten får inte delta i den verksamhetsförlagda utbildningen på nytt innan programkommittén har kontrollerat och godkänt att studenten har de kunskaper och färdigheter som krävs. Beslut om den individuella studieplanen kan av programkommittén delegeras till studiesocial kommitté eller motsvarande med studentrepresentation.

Studerande som ej blivit godkänd i klinisk utbildning har rätt att genomgå förnyad klinisk utbildning en gång. Om synnerliga skäl föreligger kan programkommittén medge ytterligare tillfälle att genomgå klinisk utbildning.

Student som på grund av medicinska eller sociala skäl varit frånvarande från undervisningen upp till 20%, kan få kursen godkänd om handledaren och examinator bedömer att studenten har uppnått godkända färdigheter.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin