Logopedi vid stamning och andra talflytstörningar

4,5 hp

Kursplan, Grundnivå, 3LG050

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
3LG050
Utbildningsnivå
Grundnivå
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G)
Fastställd av
Programkommittén för logopedprogrammet, 17 september 2019
Ansvarig institution
Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

Behörighetskrav

Programmets uppläggning bygger på progression och att kurserna läses i turordning enligt studieplan.

Mål

Efter genomgången kurs skall studenten kunna

- beskriva symptom, teorier, och forskning om orsaksmekanismer avseende stamning och andra talflytstörningar.

- beskriva psykosociala aspekter av talflytstörningar, samt risk för utveckling av sekundära psykosociala problem.

- applicera kunskap om talflytstörningar för bedömning och diagnossättning.

- redogöra för principer för stamningsbehandling för barn och vuxna, både avseende psykosociala och talmotoriska

aspekter. Detta inkluderar föräldrasamtal, tekniska hjälpmedel, och stamningsbehandling i grupp.

Innehåll

Kursen ger grundläggande kunskap inom området. Den bygger också på och är en fördjupning av tidigare inhämtade kunskaper kring språk- och talutveckling, talproduktion och stamning. Studenten förvärvar under kursen kunskap om orsaksteorier, utveckling av stamning, olika stamningsbeteenden och psykosociala aspekter vid stamningsproblem. Kursen ger också kunskap om föräldrasamtal, behandlingsindikationer vid stamning samt kunskap om olika behandlingsmodeller och program. Vidare ger kursen orienterande kunskap om andra talflytstörningar, som skenande tal.

Undervisning

Undervisningen sker i form av föreläsningar, demonstrationer, övningar, samt falldiskussioner. Videofilmer på webben och övningar utanför schemalagd tid ingår i kursen.

Examination

Studenten visar resultat av sitt lärande genom examinerande moment. Examinationen är baserad på kursmålen och består av skriftlig tentamen, deltagande i obligatoriska övningar samt inlämningsuppgift. Specifika föreskrifter om examinerande moment och obligatoriska lärandeaktiviteter föreligger vid kursstart. Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare. Innehållet i undervisningstillfällena kan utgöra grund för examination även i de fall undervisningstillfällena inte kräver obligatorisk närvaro.

För godkänd kurs krävs:

- godkänt resultat på alla obligatoriska undervisningsmoment

- godkänd tentamen

Student som underkänts på tentamensprov har rätt att genomgå tentamensprov ytterligare fyra gånger (totalt fem tentamensprov). Om synnerliga skäl föreligger kan programkommittén medge ytterligare tentamenstillfälle. Som tentamenstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i tentamen. Inlämning av s.k. blank skrivning räknas som ett tentamenstillfälle.

Studenten har rätt att på begäran byta examinator efter två underkända tentamina.

Övriga föreskrifter

Kursen kan komma att ges på engelska.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin