Examensarbete i logopedi - magisternivå

30 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 3LG070

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
3LG070
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Logopedi A1E
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G)
Fastställd av
Programkommittén för logopedprogrammet, 17 september 2019
Ansvarig institution
Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

Behörighetskrav

Programmets uppläggning bygger på progression och att kurserna läses i turordning enligt studieplan.

Mål

Efter genomgången kurs skall studenten besitta kunskaper och färdigheter i att självständigt planera och genomföra ett vetenskapligt projekt samt kunna analysera och värdera sitt eget och andras arbeten på ett vetenskapligt sätt och därtill skriva såväl en vetenskaplig uppsats som en populärvetenskaplig artikel.

Examensarbete vårtermin: 7,5 hp

Studenten ska efter godkänd kurs kunna:

  • med självständighet planera ett vetenskapligt arbete som sätts i sitt teoretiska och kliniska sammanhang
  • identifiera och formulera vetenskapliga frågeställningar och forskningsetiska överväganden med relevans för ämnesområdet
  • visa förståelse för den vetenskapliga processen och betydelsen av forskningsetik
  • söka litteratur i forskningsdatabaser för de angivna frågeställningarna
  • presentera en projektplan för sitt vetenskapliga arbete, inklusive etiska övervägande, samt sakligt kunna opponera på andras projektplaner.

Examensarbete hösttermin: 22,5 hp

Studenten ska efter godkänd kurs kunna:

  • med självständighet genomföra, analysera och skriva ett vetenskapligt arbete som sätts i sitt teoretiska och kliniska sammanhang
  • muntligt presentera sitt arbete med hög kvalitet med avseende på framställning, innehåll och disposition
  • sakligt diskutera sitt vetenskapliga arbete utifrån både styrkor och svagheter
  • metodiskt och på ett sakligt sätt kritiskt granska, värdera och opponera på två vetenskapliga arbeten
  • skriva en för allmänheten intressant och läsvärd populärvetenskaplig text utifrån sitt vetenskapliga arbete

Innehåll

Vid kursstart väljer studenten (individuellt eller i par) ett ämne som har relevans för logopedisk forskning med en för ämnet lämplig handledare. Därefter planerar studenten ett projekt och utformar en projektplan. Efter presentation och opposition av projektplanen samt granskning och godkännande av en intern etisk granskning genomför studenten projektet och analyserar data.

Det färdiga arbetet redovisas i en uppsats som ventileras under ett avslutande seminarium med huvudopponent, biopponent och examinator. I kursen ingår även att närvara vid ytterligare ett annat uppsatsseminarium som aktiv åhörare.

Studenten är varsin gång respondent, huvudopponent, biopponent och aktiv åhörare. Huvud- och biopponenter läser uppsatsen noga och kommer tillsammans med respondenter, granskare och övriga deltagare att genomföra en vetenskaplig diskussion om uppsatsens styrkor och svagheter. Skillnaden mellan att vara huvud- och biopponent är att huvudopponenterna även korrekturläser uppsatsen och kontrollerar att formalia följs. De aktiva åhörarna översiktsläser och gör en bedömning av om uppsatsens viktigaste beståndsdelar tydligt framgår. För student som skriver sin uppsats i par ska även en självvärdering över arbetsfördelningen besvaras vid två tillfällen. Självvärderingen diskuteras med representant för kursledningen. Under kursen ges även ett antal föreläsningar med relevans för uppsatsskrivande, databearbetning och forskningsetik. Studenten skriver också en populärvetenskaplig artikel om sitt projekt.

Undervisning

Undervisning sker i form av individuellt arbete under handledning samt föreläsningar och uppsatsseminarier.

Examination

Studenten visar resultat av sitt lärande genom examinerande moment. Examinationen är baserad på kursmålen och består av framläggning av egen uppsats och populärvetenskaplig artikel samt genom opponering på andras arbeten. Specifika föreskrifter om examinerande moment och obligatoriska lärandeaktiviteter föreligger vid kursstart. Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare. Innehållet i undervisningstillfällena kan utgöra grund för examination även i de fall undervisningstillfällena inte kräver obligatorisk närvaro.

För godkänd kurs krävs:

- godkänt resultat på alla obligatoriska undervisningsmoment

- godkänd examination

Student som underkänts på tentamensprov har rätt att genomgå tentamensprov ytterligare fyra gånger (totalt fem tentamensprov). Om synnerliga skäl föreligger kan programkommittén medge ytterligare tentamenstillfälle. Som tentamenstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i tentamen. Inlämning av s.k. blank skrivning räknas som ett tentamenstillfälle.

Studenten har rätt att på begäran byta examinator efter två underkända tentamina.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin