Verklighetsspel

7,5 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 5SD304

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
5SD304
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Speldesign A1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 27 maj 2019
Ansvarig institution
Institutionen för speldesign

Allmänt

Kursen ingår i Masterprogram i speldesign, 120 hp.

Behörighetskrav

Kandidatexamen med ämnesfördjupning inom ett huvudområde med inriktning mot spel eller spelande samt kunskaper i engelska motsvarande Engelska 6.

Mål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  • visa prov på medvetenhet om den sociokulturella och geografiska kontext inom vilken ett verklighetsspel utspelas,
  • utarbeta en prototyp för ett verklighetsspel som uppvisar kunskap om affärsmodeller
  • analysera ett verklighetsspel genom att använda metoder som utvecklats inom ramen för kursen och tidigare kurser,
  • utarbeta en prototyp för ett Transmedia spel genom att använda minst tre olika typer av media,
  • bygga ett Alternate Reality spel som kan spelas på en avlägsen plats, samt
  • kritiskt reflektera över sina designbeslut.

Innehåll

Kursen behandlar teori och praktik i verklighets-, sociala och Transmedia spel. Den är helt "spelifierad" och formad som ett open world-rollspel. Innehållet är tänkt som Ubiquita Land. Studenterna utforskar och kartlägger marken, och lägger vid behov till byar, städer etc. Varje plats lär ut en aspekt av ämnet och studenterna bestämmer själva sin väg genom innehållet. Allt eftersom studenterna presterar, kan de lägga till landmärken för ytterligare "quests" - uppdrag som utökar förståelsen för eller ger ett nytt perspektiv på materialet.

Världskartan är en delad resurs som låter studenterna efter behov lägga till områden för varandra att utforska och resa till.

Undervisning

Undervisning sker i form av föreläsningar, workshops och seminarier.

Examination

Kursen bedöms med något av uttrycken Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Examinationen sker genom artefakter, dvs tillämpat, praktiskt arbete, och åtföljande reflekterande material i form av skriftliga eller muntliga rapporter.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

Uppsala universitet accepterar inte fusk och plagiat. Studenter som misstänks vara inblandade i någon form av fusk och/eller plagiat anmäls till rektor. De disciplinära åtgärderna är varning eller avstängning från studier under en begränsad tid.

Litteraturlista saknas.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin