Jämförande semitisk språkvetenskap
Kursplan, Avancerad nivå, 5AA016
- Kod
- 5AA016
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Semitiska språk A1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 20 december 2019
- Ansvarig institution
- Institutionen för lingvistik och filologi
Allmänt
Kursen ges som fristående kurs.
Behörighetskrav
Kandidatexamen i semitiska språk, eller teologi eller humaniora med minst 30 hp inom något semitiskt språk eller motsvarande.
Mål
Efter avslutad kurs ska studenten:
* ha kunskap om den afro-asiatiska kontexten för semitiska språk;
* ha kunskap om problemen rörande klassificeringen av semitiska språk;
* vara bekant med de karakteristiska egenskaperna i den semitiska språkfamiljen och varje undergrupp av semitiska språk;
* vara bekant med nuvarande lingvistiska metoder som används i studiet av semitiska språk;
* vara bekant med stommen av det semitiska lexikonet och lexem som är typiska för varje undergrupp;
* kunna redogöra för den historiska utvecklingen av semitiska språk;
* kunna tolka olika särdrag av semitiska språk som ett resultat av en naturlig utveckling;
* kunna på ett korrekt sätt bedöma den historiska betydelsen av enskilda semitiska språk;
* kunna identifiera särdragen som är typiska för semitiska språk samt de som är lånade från andra språk som är i kontakt med dem.
Innehåll
Kursen ger studenten en introduktion till grundläggande ämnen inom jämförande semitiska. Den ger också en överblick över aktuell forskning inom semitisk lingvistik. Historisk-komparativa och sociolingvistiska perspektiv på semitiska språk betonas.
Undervisning
Kursen ges i form av seminarier med inslag av presentationer hållna av läraren.
Examination
1. Fortlöpande bedömning/utvärdering.
2. Forskning i ett ämne i semitisk lingvistik följt av en muntlig presentation.
3. PM-skrivning.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.