Språkhistoriska texter

7,5 hp

Kursplan, Grundnivå, 5NS210

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
5NS210
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Svenska G2F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 10 september 2019
Ansvarig institution
Institutionen för nordiska språk

Behörighetskrav

Svenska språket/nordiska språk A och B inklusive Svenska språkets historia, 7,5 hp, eller motsvarande

Mål

Efter genomgången kurs ska studenten kunna

  • självständigt analysera äldre texter (från vikingatid till nutid) med avseende på struktur, ordförråd, stil och stavning
  • redogöra för de viktigaste språkförändringarna fr.o.m. urnordisk tid
  • identifiera frekventa böjningsmorfem och centrala syntaktiska mönster
  • översätta de fornsvenska och äldre nysvenska texter som ingår i kursen
  • förklara innebörden i de yngre nysvenska texter som ingår i kursen
  • använda historiska och etymologiska svenska ordböcker
  • ge en orientering om några centrala metoder och teorier inom språkhistorisk forskning.

Innehåll

Kursen behandlar svensk språk- och stilhistoria från runinskrifternas tid till våra dagar, med fokus på fornsvenska och äldre nysvenska texter. Genom studium av ett brett urval äldre texter fördjupar den studerande sina kunskaper om svensk språkhistoria och utvecklar sin förmåga att analysera äldre texter med avseende på struktur, ordförråd, stil och stavning.

Undervisning

Undervisningen ges i form av föreläsningar och övningar.

Examination

Kursen examineras genom skriftligt och/eller muntlig prov vid kursens slut och/eller genom examinerande uppgifter och moment under kursen gång.

Betygsskala: Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd.

För student som ej godkänts i ordinarie prov anordnas ett nytt provtillfälle inom rimlig tid efter det första.

En student som underkänts i visst prov två gånger har på egen begäran efter hänvändelse till prefekten möjlighet att byta examinator eller examinationsform.

​Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin