Industriella produktionsfilosofier
Kursplan, Avancerad nivå, 1TS306
- Kod
- 1TS306
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Industriell teknik A1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (3), icke utan beröm godkänd (4), med beröm godkänd (5)
- Fastställd av
- Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 25 februari 2020
- Ansvarig institution
- Institutionen för samhällsbyggnad och industriell teknik
Behörighetskrav
120 hp inklusive 90 hp inom något eller några av områdena maskinteknik, industriell ekonomi, produktionsteknik, automationsteknik och datavetenskap/informationsteknologi. Engelska 6. (Med en svensk kandidatexamen uppfylls kravet på engelska.)
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna
- sammanfatta viktiga milstolpar inom utvecklingen av industriella produktionssystem,
- beskriva de idag framträdande produktionsfilosofierna samt urskilja och kontrastera skillnader och likheter mellan dessa,
- förklara hur paradigmen "Industri 4.0" påverkar utvecklingen av industriella produktionssystem,
- identifiera och utveckla hur produktionsfilosofier kan bidra till mer effektiv användning av avancerad dataanalys, simulering och optimeringsverktyg,
- identifiera och utveckla hur avancerad dataanalys, simulering och optimeringsverktyg kan bidra till framgångsrik implementering av produktionsfilosofier i en verksamhet.
Innehåll
Utvecklingen från den första industriella revolutionen till dagens industri 4.0. Historisk bakgrund till modern produktion och hur Scientific Management (Taylorism) kom att skapa basen för dagens framträdande produktionsfilosofier Lean, SixSigma och Theory of Constraints. Mekanismer de olika produktionsfilosofierna använder sig av för att stödja verksamhetstrategiska förbättringsprocesser samt hur industri 4.0 tar vid i denna strävan att utveckla framtidens produktionssystem.
Undervisning
Föreläsningar, seminarier och handledning av grupparbeten.
Examination
Skriftlig redovisning av inlämningsuppgifter (2 hp) och aktivt deltagande i seminarier (3 hp).
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.