Mänsklig säkerhet och hållbar utveckling i tropiska ekosystem
Kursplan, Grundnivå, 1BG428
- Kod
- 1BG428
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Arkeologi G1N, Biologi G1N, Farmaceutisk vetenskap G1N, Freds- och konfliktkunskap G1N, Geovetenskap G1N, Hållbar utveckling G1N, Medicinsk vetenskap G1N, Miljövetenskap G1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G)
- Fastställd av
- Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 27 februari 2020
- Ansvarig institution
- Institutionen för biologisk grundutbildning
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Mål
Kursen ger en översikt över ekologiska, sociala och politiska perspektiv kring mänsklig säkerhet och hållbar utveckling i tropiska ekosystem.
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- definiera "mänsklig säkerhet" och ge exempel på hot mot mänsklig säkerhet i tropikerna
- förklara begreppen ekosystemtjänst, hållbar utveckling, socioekologisk resiliens och ge exempel på dessa från tropiska system
- identifiera tropiska ekosystem och hot mot dessa
- beskriva skillnaderna mellan strategier för anpassning och begränsning
- beskriva internationella initiativ och deras relevans för människors säkerhet i tropiska ekosystem.
Innehåll
Tvärvetenskaplig översikt över ekologiska, sociala och politiska perspektiv i tropiska socioekologiska system med flera komponenter:
- Introduktion till nyckelbegreppen mänsklig säkerhet, hållbar utveckling, ekosystem och ekosystemtjänster.
- Beskrivning av tropiska ekosystemtyper och deras viktigaste funktioner med avseende på människors säkerhet.
- Översikt över större hot mot tropiska ekosystem.
- Undersökning av sambanden mellan mänsklig säkerhet och ekosystemtjänster för människors möjligheter och att uppnå hållbar utveckling.
- Tvärvetenskapligt perspektiv på det bredare socialpolitiska sammanhanget för dessa frågor.
Undervisning
Föreläsningar, seminarier, diskussioner och ett gruppprojekt.
Examination
Aktivt deltagande i seminarier och övningar (5 hp). Aktivt deltagande i grupprojekt, inklusive skriftlig och muntlig presentation (5 hp).
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.
Litteraturlista
Litteraturlista saknas.