Reaktorfysik
Kursplan, Grundnivå, 1FA421
- Kod
- 1FA421
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Fysik G2F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (3), icke utan beröm godkänd (4), med beröm godkänd (5)
- Fastställd av
- Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 7 november 2019
- Ansvarig institution
- Institutionen för fysik och astronomi
Behörighetskrav
60 hp inom fysik/teknik. Grundkurs i funktionslära/envariabelanalys.
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- använda tvärsnitts- och bindningsenergibegreppen för att förklara vilka isotoper/ämnen som kan användas som bränsle, moderator och styrstavar;
- förklara neutroncykeln i en reaktor, analysera multiplikationsfaktorns betydelse och motivera de olika faktorernas betydelse i femfaktorformeln; hur de påverkas av olika förändringar i reaktorn.
- ange och motivera de dynamiska effekterna i en lättvattenreaktor.
- skissera neutronflödet och reaktionsrat i en reaktor på en konceptuell nivå.
- motivera den globala effektfördelningen i en reaktorhärd och inom bränsleelement.
- göra beräkningar av reaktorförgiftning och diskutera dess konsekvenser.
- jämföra och värdera de olika reaktortyper som används runt om i världen i dag.
- samarbeta i grupp vid forskningsreaktor och skriva en teknisk rapport.
Innehåll
Kursen omfattar reaktorfysikaliska principer; fissionsprocessen, neutroncykeln, neutronflödet och dynamiska effekter i en lättvattenreaktor. Begrepp så som kriticitet och prompt kriticitet behandlas samt den globala effektfördelningen i en reaktorhärd och inom bränsleelementen. I kursen ingår också reaktorförgiftning. Under kursen görs en laboration vid en forskningsreaktor där studenterna får tillämpa de teoretiska kunskaper som de fått under kursen. Kursen innefattar också datorövningar där olika förlopp i reaktorhärden simuleras.
Undervisning
Kombinerade föreläsningar, räkneövningar och datorövningar.
Obligatorisk laboration vid forskningsreaktor.
Examination
Godkänd laborationsrapport och skriftlig tentamen.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.