Kön i biologi och genusvetenskap

5 hp

Kursplan, Grundnivå, 1BG429

Kod
1BG429
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Biologi G1N, Genusvetenskap G1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G)
Fastställd av
Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 27 februari 2020
Ansvarig institution
Institutionen för biologisk grundutbildning

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • redogöra för grundläggande genusvetenskapliga teorier om kön och genus
  • redogöra för grundläggande evolutionära förklaringar om könlig fortplantning i biologi
  • beskriva hur arv och miljö växelverkar, både från ett biologiskt och ett genusvetenskapligt perspektiv
  • reflektera över och diskutera kunskaper och allmänna föreställningar om genus och kön
  • redovisa en tvärvetenskaplig uppgift där biologi och genusvetenskap möts

Innehåll

Kursen är tvärvetenskaplig genom att biologi och genusvetenskap möts avseende genus och kön. I kursen ingår grundläggande genusvetenskapliga teorier om hur kön/genus konstrueras genom normer och värden i samhället. Kursen innehåller en allmän översikt av den biologiska organismvärldens mångfald och evolution, med särskilt fokus på könlig fortplantning samt hur gener och miljö växelverkar. Genusvetenskap och biologi sammanförs tvärvetenskapligt i diskussioner och projektarbeten om genus och kön.

Undervisning

Undervisningen sker i form av interaktiva tvärvetenskapliga föreläsningar och seminarier utgående från inläst material. Arbete med återkoppling för jämställda diskussionsformer samt normkritik ingår. Kursen är en kvällskurs med föreläsningar och seminarier, samt avslutande helgkonferens. Deltagande i seminarier och helgkonferens är obligatoriska.

Examination

För godkänd kurs fordras förberedelser och aktivt deltagande i seminarier (2 hp), samt godkänd muntlig och skriftlig redovisning av en tvärvetenskaplig fördjupningsuppgift (2 hp) och aktivt deltagande i helgkonferens (1 hp).

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning

Litteraturlista saknas.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin