Kön i biologi och genusvetenskap
Kursplan, Grundnivå, 1BG429
- Kod
- 1BG429
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Biologi G1N, Genusvetenskap G1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G)
- Fastställd av
- Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 27 februari 2020
- Ansvarig institution
- Institutionen för biologisk grundutbildning
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- redogöra för grundläggande genusvetenskapliga teorier om kön och genus
- redogöra för grundläggande evolutionära förklaringar om könlig fortplantning i biologi
- beskriva hur arv och miljö växelverkar, både från ett biologiskt och ett genusvetenskapligt perspektiv
- reflektera över och diskutera kunskaper och allmänna föreställningar om genus och kön
- redovisa en tvärvetenskaplig uppgift där biologi och genusvetenskap möts
Innehåll
Kursen är tvärvetenskaplig genom att biologi och genusvetenskap möts avseende genus och kön. I kursen ingår grundläggande genusvetenskapliga teorier om hur kön/genus konstrueras genom normer och värden i samhället. Kursen innehåller en allmän översikt av den biologiska organismvärldens mångfald och evolution, med särskilt fokus på könlig fortplantning samt hur gener och miljö växelverkar. Genusvetenskap och biologi sammanförs tvärvetenskapligt i diskussioner och projektarbeten om genus och kön.
Undervisning
Undervisningen sker i form av interaktiva tvärvetenskapliga föreläsningar och seminarier utgående från inläst material. Arbete med återkoppling för jämställda diskussionsformer samt normkritik ingår. Kursen är en kvällskurs med föreläsningar och seminarier, samt avslutande helgkonferens. Deltagande i seminarier och helgkonferens är obligatoriska.
Examination
För godkänd kurs fordras förberedelser och aktivt deltagande i seminarier (2 hp), samt godkänd muntlig och skriftlig redovisning av en tvärvetenskaplig fördjupningsuppgift (2 hp) och aktivt deltagande i helgkonferens (1 hp).
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning
Litteraturlista
Litteraturlista saknas.