Bioteknologiskt projekt
Kursplan, Avancerad nivå, 1BG357
- Kod
- 1BG357
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Tillämpad bioteknik A1F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (3), icke utan beröm godkänd (4), med beröm godkänd (5)
- Fastställd av
- Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 29 januari 2020
- Ansvarig institution
- Institutionen för biologisk grundutbildning
Behörighetskrav
Genomgången Trender i molekylärbiologi och bioteknik 15 hp, och Makromolekylers struktur och funktion 15 hp. Engelska 6. (Med en svensk kandidatexamen uppfylls kravet på engelska.)
Mål
Det övergripande målet med denna kurs är att studenterna ska lära sig hur teknikbaserade projekt planeras och initieras inom bioteknologisk industri.
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- kommunicera effektivt med bioteknikföretag och forskare vid universitet
- beskriva struktur, verksamhet, projektledning och marknadsstrategier för ett lokalt bioteknikföretag
- beskriva den vetenskapliga grunden för biotekniska produkter
- identifiera relevant vetenskaplig litteratur inom specifika forskningsområden
- kritiskt analysera och sammanfatta vetenskapliga artiklar
- utforma innovationsprojekt genom att identifiera potentiella marknadsnischer
- kommunicera bioteknisk kunskap på ett vetenskapligt sätt i skriftlig, muntlig och visuell form.
Innehåll
Projektledning och organisation inom bioteknikföretag. Organisation av en bioreaktoranläggning. Gruppdynamik. Grundläggande vetenskaplig litteratursökning. Kommunikationsteknik (poster, muntlig presentation, videoklipp, intervjuteknik). Exekutiva sammanfattningar (teknisk synopsis av ett bioteknologiskt problem och potentiella lösningar).
Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier (integrerat med kommunikationsutbildning), mentorskap, företagsbesök, studiebesök och gruppuppgifter med skriftliga, muntliga, video- och posterpresentationer.
Examination
Aktivt deltagande i gruppdiskussioner och seminarier (1 hp). En skriftlig översiktsartikel, en intervjurapport och en exekutiv sammanfattning (6 hp). Studiebesöksrapport och slutrapport (3 hp).
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.
Litteraturlista
Litteraturlista saknas.