Språket, individen och samhället

7,5 hp

Kursplan, Grundnivå, 5LN228

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
5LN228
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Lingvistik G1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 20 december 2019
Ansvarig institution
Institutionen för lingvistik och filologi

Allmänt

Kursen ges som fristående kurs, som delkurs inom Lingvistik A och inom termin 1 på Språkvetarprogrammet. Den kan dessutom tas som valbar kurs inom Språkteknologiprogrammet och Masterprogrammet i språkteknologi.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet och Engelska 6 eller Engelska B (områdesbehörighet A2/2)

Mål

Efter avslutad kurs skall studenten för att förtjäna betyget Godkänd minst kunna:

- redogöra för sociolingvistikens framväxt;

- presentera teorier, metoder och forskningsfrågor inom sociolingvistiken;

- definiera termer och fenomen inom sociolingvistikens centrala forskningsområden;

- diskutera beröringspunkter och skillnader mellan sociolingvistikens olika forskningsområden.

Innehåll

Kursen ger en översiktlig introduktion till teorier, metoder och forskningsfrågor inom sociolingvistiken. Centrala forskningsområden är språklig variation och förändring, samtalsstil, attityder till språk, artighetsteori, flerspråkighet, språk och social status, sociala nätverk och praktikgemenskaper, språk och kön, språkkontakt och samtalsanalys.

Undervisning

Undervisningen består av föreläsnings-, övnings- och examinationsmoment. Studentens egna lärandeaktiviteter är av avgörande vikt för arbetet på kursen.

Examination

Kursen har fyra examinerande moment:

1. duggor;

2. gruppövningar;

3. skriftliga inlämningsuppgifter;

4. salstentamen.

Föreskrifter om duggor, gruppövningar och inlämningsuppgifter föreligger vid kurstillfällets början. För betyget G krävs G på samtliga moment. För betyget VG krävs VG på moment 4 samt G på övriga moment.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

Övriga föreskrifter

Kursen får ej medtagas i examen som fristående kurs om motsvarande moment lästs inom annan kurs som ingår i examen.

FOLLOW UPPSALA UNIVERSITY ON

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin