Filosofisk estetik: tre centrala problem
Kursplan, Grundnivå, 5ES057
- Kod
- 5ES057
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Estetik G1F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 4 november 2019
- Ansvarig institution
- Filosofiska institutionen
Allmänt
Kursansvarig institution är Filosofiska institutionen.
Behörighetskrav
Estetik A eller Praktisk filosofi A eller Teoretisk filosofi A
Mål
Efter avslutad kurs förväntas studenten erhållit en god förståelse av de genom tidigare studiekurser förvärvade kunskaperna i estetik. Studenten förväntas kunna:
- använda de begrepp och distinktioner som är nödvändiga för att kritiskt granska och ta ställning till teorier och argument
- läsa och förstå texter som innehåller utvecklad historisk analys och detaljrika filosofiska argument
- kunna ge en systematisk behandling av centrala nutida frågeställningar inom filosofisk estetik och dess konsekvenser
- ha mycket goda kunskaper om filosofisk estetik
- analysera ett flertal styrkor och svagheter i de teorier vi studerar
- föra en välgrundad kritisk diskussion angående förhållandet mellan olika estetiska teorier och ett urval av konstverk som utmanar dessa teorier
- använda teoretiska verktyg för att argumentera för och emot centrala teorier om estetiskt värde, konst och konstupplevelser med ett eget ställningstagande som målsättning.
Innehåll
I kursen studerar vi tre av de mest centrala problemen inom filosofisk estetik. Vi börjar med att undersöka huruvida en konstnärs intention avgör konstverkets mening: bör vi alltid ta hänsyn till konstnärens intentioner när vi tolkar konstverk? Är ett konstverks betydelse på något vis begränsat av det som konstnären vill uttrycka eller meddela? Nästa problematik berör bildkonsten och förhållandet mellan det som avbildas och avbildningen. Vad innebär konstnärlig representation i till exempel tavlor och vad är det som konstnären tillför originalet? Hur skiljer sig tavlor från fotografier? Till sist vänder vi oss till musiken och relationen till våra känslor. Det sägs ofta att musiken är värdefull på grund av dess uttrycksfullhet, men vad menar vi egentligen när vi vidhåller att musik kan uttrycka eller överföra känslor? Borde vi istället säga att musik kan väcka känslor? (Beroende på lärare kan eventuellt ett tema bytas ut från år till år.)
Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier eller handledning.
Examination
Examinationen sker genom inlämningsuppgifter.