Att läsa och skriva ansvarsfullt

7,5 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 2FE981

Kod
2FE981
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Företagsekonomi A1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 5 februari 2020
Ansvarig institution
Företagsekonomiska institutionen

Allmänt

Kursen ges inom Magisterprogram i hållbart företagande och ledning.

Behörighetskrav

Kandidatexamen om 180 hp. Dessutom krävs kunskaper i engelska motsvarande Engelska 6. (Med en svensk kandidatexamen uppfylls kravet på engelska.)

Mål

Den här kursen har två sammanlänkande målsättningar. Efter genomgången kurs ska studenten:

  1. ha erhållit en fördjupad förståelse för akademiskt skrivande och läsande och relationen mellan dessa processer.
  2. visa på en fördjupad förmåga att skriva och läsa akademiska texter inom hållbarhet utifrån ett eget valt ämnesområde.

Innehåll

Utgångspunkten i denna kurs är frågan:

Hur kan vi läsa och skriva om hållbarhet? Följaktligen är det här en kurs där vi inte bara relaterar till hållbarhetsfrågan från utsidan, utan också utforskar den utifrån oss själva och vår vardagliga akademiska praxis för läsande och skrivande. Utifrån detta syftar kursen till att inspirera och utveckla kunskap för att upprätthålla ett levande hantverk gällande akademiskt läsande och skrivande, vilket är ett hantverk som är nödvändigt för akademiskt arbete.

Kursens utgångspunkt är att läsande och skrivande är integrerade akademiska processer när vi skapar kunskap. Skrivande är inte en färdighet som studenter lär sig åtskilt från andra processer. Det kombinerar många komplexa aktiviteter, bland annat konstruktion av nyckelbegrepp, skapandet av nya kopplingar samt utveckling av argument, för att nämna några. I praktiken betyder detta att läsande kan användas som en språngbräda för skrivande och skrivande kan användas som ett sätt att förstå läsande.

Under kursen kommer en mängd olika läs- och skrivaktiviteter att genomföras. Övningar kommer att utformas så att studenterna använder skrivande för att läsa och läsande för att skriva. En variation av texter kommer att läsas; texter skrivna utifrån olika genrer samt texter från olika akademiska ämnen. Förutom de förbestämde texterna kommer studenterna att välja egna texter att läsa, utifrån sitt eget intresse.

Undervisning

För att uppnå lärandemålen kommer en kombination av seminarier och tutorials att hållas. Seminarierna utgörs av gruppdiskussioner som leds av en seminarielärare och tutorials utgörs av mindre grupper som syftar till en djupgående diskussion av valda ämnen. Precis som lärarna förväntas studenterna alltid vara förberedda inför varje tillfälle och ta ansvar för att skapa en generativ inlärningsprocess. Samtidigt är det lärandet som sker utanför de planerade sammankomsterna av yttersta vikt. Därför förväntas studenten läsa och skriva (individuellt och i grupper) mellan de schemalagda aktiviteterna. Dessa aktiviteter inkluderar formella skrivuppgifter, till exempel essäskrivande inom ramen för ett eget valt innehåll samt informellt skrivande såsom skrivande av dagbok. Teman som tas upp inkluderar, men är inte begränsat till, hur man börjar med att skriva, revisionsstrategier, samskrivande, lässtrategier,

plagiering, hur man använder biblioteksresurser samt hur man ger feedback till andra.

Kursen ges på engelska.

Examination

Ett sammanfattande betyg ges på hela kursen, 7,5 hp.

Examinationen sker löpande genom individuella och gruppvisa uppgifter. Betyget på hela kursen sätts efter en sammanvägning av de olika examinationsmomenten. Betygskriterier redovisas i studiehandledningen som gäller för respektive kurstillfälle. Den betygsskala som används är väl godkänd (VG), godkänd (G) eller underkänd (U). Examination som lämnas in efter utsatt tid bedöms inte, om inte särskilda skäl kan styrkas. Eventuella kompletteringar måste vara inlämnade senast vid den tidpunkt som anges i studiehandledningen.

För student som ej erhållit godkänt betyg på kursen finns möjlighet att via uppsamlingsskrivning examineras utan omregistrering.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

Uppsala universitet accepterar inte fusk och plagiat. Studenter som misstänks vara inblandade i någon form av fusk och/eller plagiat anmäls till rektor. De disciplinära åtgärderna är varning eller avstängning från studier under en begränsad tid.

OBS: Endast avslutad kurs kan ingå i examen.

Övriga föreskrifter

Kursen ersätter/överlappar Att skriva och läsa, ett hållbarhetsperspektiv 2FE977.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin