Läroplansteori och didaktik, grundlärare 4-6
Kursplan, Grundnivå, 4PE245
- Kod
- 4PE245
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Didaktik G1F, Pedagogik G1F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 9 januari 2020
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen ingår i den utbildningsvetenskapliga kärnan för Grundlärarprogrammet med inriktning mot grundskolans årskurs 4-6.
Behörighetskrav
VFU II (grundlärarprogrammet 4-6)
Mål
Kursens syfte är att problematisera undervisningens grunder utifrån ett läroplansteoretiskt och didaktiskt perspektiv. Avsikten är att utveckla kunskap om konsekvenserna av dessa grunder för lärares arbete, undervisningens innehåll, metoder samt elevers lärande.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- redogöra för olika inriktningar inom didaktisk och läroplansteoretisk forskning
- kritiskt granska utbildning och val av undervisningsinnehåll från ett utbildningspolitiskt styrningsperspektiv
- beskriva och jämföra läro- och kursplaner med avseende på innehåll, funktion och framväxt
- redogöra för och kritiskt reflektera över val av innehåll och arbetssätt i undervisning i grundskolans mellanår utifrån olika didaktiska perspektiv
- analysera läromedel med avseende på kunskaper och värden.
Innehåll
- Modeller och perspektiv på läroplansteori och didaktik.
- Politisk styrning av undervisningens förutsättningar, processer och innehåll.
- Läroplaner och kursplaner i historiskt, nationellt och internationellt perspektiv.
- Didaktiska val i relation till kunskaper, normer och värden.
- Läromedelskunskap, inklusive digitala läromedel.
Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar, workshops och seminarier. Seminarier och workshops är obligatoriska och förutsätter aktivt deltagande.
Examination
Kursen examineras muntligt och skriftligt, exempelvis genom skriftlig salstentamen eller PM och muntlig presentation.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att studenten får examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.